Plantele înalte și atractive, studiate mai mult

Gentiana ligustica
Florile albastre ale speciei Gentiana ligustica par a atrage atenția oamenilor de știință. | Foto: FLPA/ALAMY
  • Cercetătorii au descoperit că aspectul fizic al unei plante - culoarea sa, dimensiunea florilor și înalțimea tulpinilor - reprezintă factorul cel mai important în privința interesului din partea botaniștilor.
  • Plantele cu flori albastre, albe și roșii sunt mai intens studiate decât cele cu flori maro sau verzi, are ies mai puțin în evidență în peisaj.

Plantele care sunt mai înalte și mai atractive prezintă o probabilitate mai mare de a fi studiate de către botaniști, sugerează o analiză a studiilor efectuate în ultimii 45 de ani.

Martino Adamo și colegii săi de la Universitatea din Torino, Italia, au analizat 280 de articole științifice publicate între anii 1975 și 2020, care menționează una sau mai multe plante dintr-o selecție de 113 specii mici de plante cu flori regăsite în partea de sud-vest a Alpilor.

Utilizând un model statistic, cercetătorii au descoperit că aspectul fizic al unei plante - culoarea sa, dimensiunea florilor și înalțimea tulpinilor - a reprezentat factorul cel mai important în privința interesului din partea botaniștilor, depășind importanța ecologică, raritatea și abundența.

Plantele cu flori albastre au primit cea mai mare atenție. Plantele albastre, așa cum este Gentiana ligustica, au fost foarte bine studiate, spune Adamo. Plantele cu flori albe și roșii au fost și ele semnificativ mai mult studiate decât cele cu flori maro sau verzi, care ies mai puțin în evidență în peisaj.

Uitându-ne la modelul nostru, plantele mai înalte decât media înălțimii din habitatul lor prezintă o probabilitate mai ridicată de a fi studiate, spune Adamo. Cercetătorii sugerează că plantele înalte ar fi putut fi studiate mai intens deoarece ele sunt mai ușor accesibile.

Aceasta poate crea un dezechilibru în studiile botanice, din moment ce oamenii de știință au tendința de a examina un anumit tip de plante în detrimentul altuia, spune Diego Fontaneto de la Consiliul Național de Cercetare din Italia.

Adamo și echipa sa speră să poată folosi aceste descoperiri pentru implementarea unor politici și eforturi de conservare mai bune, care să ducă la evitarea neglijării anumitor plante din Alpi. Deși analiza a fost realizată doar asupra florei din acești munți, cercetătorii sunt interesați să afle dacă acest tipar se poate observa și în cadrul altor ecosisteme din lume.

Articolul a fost publicat în Nature Plants.

Source Sursa: www.newscientist.com