O ferigă absoarbe arseniul în frunze fără a muri

Feriga Pteris vittata
Ferigile Pteris vittata pot absorbi și stoca niveluri ridicate de arseniu fără a muri. | Foto: RAFAEL MEDINA/INATURALIST.ORG
  • Ferigile din specia Pteris vittata pot extrage și acumula în frunze arseniul din sol, folosind trei proteine denumite GSTF1, OCT4 și GAPC1.
  • Această caracteristică permite ferigilor să fie utilizate la curațarea unor soluri contaminate cu arseniu.

Feriga Pteris vittata ar putea arăta ca o plantă obișnuită, însă ea are o superputere: absoarbe arseniul, îl acumulează în frunze și supraviețuiește.

Nicio altă plantă sau animal nu posedă capacitatea de a acumula acest metal greu toxic. Recent, cercetătorii au identificat trei gene esențiale pentru acumularea arseniului de către această ferigă, conform unui studiu publicat în Current Biology.

Feriga transportă arseniul, deseori găsit în sol sub formă de arseniați, de la rădăcini până în lăstari. Aici, aceste trei gene produc proteine care ajută la izolarea arseniaților pe măsură ce aceștia se deplasează prin celulele plantei până într-un compartiment celular denumit vacuolă, unde arseniul este sechestrat.

Una dintre proteine, denumită GAPC1, se leagă de arseniat, posibil împiedicându-l să producă daune în timpul călătoriei sale. Altă proteină, denumită OCT4, pare a ajuta arseniatul să traverseze membrana celulară, posibil prin intermediul unei structuri în care o a treia proteină, GSTF1, îl transformă în arsenit, forma stocată de plantă.

Celule de Pteris vittata
Ferigile Pteris vittata absorb arseniul și îl stochează în frunze, folosind trei proteine denumite GSTF1, OCT4 și GAPC1. Cercetătorii au forțat aceste proteine să-și dezvăluie localizarea intracelulară făcându-le să strălucească în verde, după cum se observă din aceste imagini realizate la microscop. | Foto: C. CAI ET AL/CURRENT BIOLOGY

Aceste ferigi sunt deja utilizate pentru a extrage arseniul din unele soluri contaminate. Procesul necesită mult timp, dar este foarte ieftin, comparativ cu milioanele de dolari necesare pentru excavarea și curățarea solului contaminat. Într-un studiu anterior, ferigile au extras aproape jumătate din arseniul dintr-un sol puternic contaminat în decurs de cinci ani.

P. vittata este o plantă semitropicală, care nu poate crește în tot timpul anului oriunde. Însă transferul genelor sale la alte plante care tolerează mai bine frigul ar putea face posibilă utilizarea acestora la înlăturarea contaminării cu arseniu.

Source Sursa: www.sciencenews.org