Logo bio-infomedia.ro

Farmacia naturii: salata verde și sănătatea inimii

Salata verde
Salată verde (Lactuca sativa) cultivată în California, Statele Unite ale Americii. | Foto: WIKIPEDIA.ORG
  • Salata verde este o plantă legumicolă anuală din familia Asteraceae. Este cultivată îndeosebi ca legumă pentru salate, folosită în stare crudă. Este foarte apreciată şi consumată tot timpul anului, fiind crescută în sere.
  • Frunzele de salată aduc organismului numeroase fito-nutrimente necesare pentru un metabolism optim, fiind adevărate comori de vitamina A și caroteni.

Doar o porție de salată verde pe zi are capacitatea de a preveni bolile cardiovasculare, arată datele unei cercetări de dată recentă. Cu această nouă descoperire, lista beneficiilor pe care le generează consumul acestei legume cu frunze verzi devine și mai impresionantă.

Previne accidentul vascular cerebral

O echipă de specialiști de la Universitatea Edith Cowan din Australia a scos în evidență faptul că salata verde, consumată verde sau sub formă de smoothie - dar nu strecurată sau suc, pentru a nu se pierde fibrele - este benefică pentru sănătatea cardiovasculară. Alături de spanac și de varză, salata verde este o comoară de nutrimente care susțin circulația sanguină, previn hipertensiunea și furnizează vitamine care întrețin mușchiul cardiac.

În plus, prin aportul de fibre, această legumă, care poate fi consumată pe tot parcursul anului, echilibrează colesterolul și ține astfel organismul la adăpost de depunerile pe artere.

După ce au analizat datele a peste 50.000 de pacienți din Danemarca, pe parcursul a peste 23 de ani, experții australieni au constatat că persoanele care au avut constant în dietă salată verde au prezentat șanse mai reduse cu până la 26% de a dezvolta afecțiuni cardiovasculare. Cea mai mare scădere s-a înregistrat în dreptul pericolului de a dezvolta o boală arterială periferică, dar și la capitolul prevenirea infarctului sau accidentului vascular cerebral, susține specialistul Catherine Bondonno.

Protejează față de cancerul cavității bucale

Frunzele de salată aduc organismului numeroase fito-nutrimente necesare pentru un metabolism optim. Vitaminele din această legumă sunt numeroase, frunzele fiind adevărate comori de vitamina A și caroteni. Doar 100 de grame de salată verde crudă oferă 247% din necesarul zilnic de vitamină A și o cantitate importantă de betacaroten, compuși cu proprietăți antioxidante.

În aceste condiții, prezența salatei în dieta zilnică asigură întârzierea îmbătrânirii, eliminarea efectelor radicalilor liberi, protejarea organismului de diferite forme de cancer, cum sunt cel pulmonar și cel bucal.

De asemenea, zeaxantina ce se găsește în salata verde este un important carotenoid, care se absoarbe direct în retină, căreia îi oferă protecție antioxidantă și de filtrare a luminii excesive, consumul de salată fiind astfel creditat și cu atenuarea semnificativă a degenerescenței maculare cauzate de înaintarea în vârstă.

Se consumă în caz de anemie, osteoporoză și devitaminizare

Deși consumul de suplimente alimentare cu vitamine reprezintă un obicei întâlnit pe scară largă în lumea occidentală, experții australieni subliniază că o singură porție de salată verde este suficientă pentru a se acoperi nevoile nutriționale ale organismului la capitolul nitrați. Cei care consumă legume cu frunze verzi în fiecare zi nu au nevoie de suplimente alimentare, deoarece doar o porție de salată verde zilnic asigură toate beneficiile amintite, arată Bondonno.

De asemenea, frunzele proaspete de salată verde conțin cantități mari de fosfați, substanțe necesare pentru sinteza ADN și esențiale pentru prevenirea defectelor de tub neural la făt.

Salata verde aduce organismului multă vitamina C, susținând astfel sistemul imunitar și, în același timp, un număr important de minerale. În aceste condiții, consumul regulat de salată verde este indicat pentru prevenirea osteoporozei, a anemiei și a devitaminizării organismului.

Source Text: Călin Popa, Daniel Șuta
Foto: wikipedia.org



Din aceeași categorie