Logo bio-infomedia.ro

Tulburările de coagulare după vaccin, cauzate de răspunsul imun

Cheag sanguin
Anticorpii care se leagă de o proteină numită factorul 4 plachetar ar putea fi în spatele cazurilor rare, dar periculoase, de cheaguri sanguine (în imagine) dezvoltate de unele persoane vaccinate cu serurile produse de AstraZeneca și Johnson&Johnson. | Foto: SEBASTIAN KAULITZKI/SCIENCE PHOTO LIBRARY/GETTY IMAGES
  • Formarea unor cheaguri sanguine periculoase la unele persoane vaccinate cu unele seruri împotriva COVID-19 s-ar putea datora utilizării anticoagulantului denumit heparină.
  • Heparina se atașează de o proteină denumit factorul 4 plachetar (PF4), iar la unele persoane se poate forma un răspuns imunitar care atacă aceste două molecule.

Tot mai multe dovezi arată că un răspuns imunitar neobișnuit este în spatele formării cheagurilor sanguine periculoase, dar extrem de rare, asociate cu unele vaccinuri împotriva COVID-19. Vestea bună este faptul că există un test pe care medicii îl pot utiliza pentru identificarea acestui răspuns imunitar și pentru acordarea tratamentului necesar.

Un număr redus dintre milioanele de persoane vaccinate cu serurile împotriva COVID-19 produse de Oxford-AstraZeneca și Johnson & Johnson au dezvoltat tulburări de coagulare grave, manifestate prin formarea de cheaguri sanguine în diferite părți ale corpului, cum ar fi sinusurile care drenează sângele din creier. Câțiva oameni au murit.

Studiile sugerează că la unele persoane vaccinate se formează un răspuns imunitar ce atacă o proteină, denumită factorul 4 plachetar (PF4), care determină trombocitele (plachetele sanguine) să formeze cheaguri. Aceste trombocite ajung să fie utilizate înainte ca organismul să producă altele noi. Drept urmare, acești pacienți dezvoltă atât cheaguri sanguine rare, cât și niveluri reduse ale trombocitelor.

Din 23 de pacienți care au primit vaccinul AstraZeneca și au dezvoltat cheaguri sanguine sau un nivel scăzut de plachete sanguine, 21 au fost testați pozitiv pentru anticorpi împotriva PF4, conform unui raport al cercetătorilor publicat în New England Journal of Medicine, pe 16 aprilie. Dintre aceștia, 20 de pacienți au dezvoltat cheaguri de sânge.

Cinci din cele șase femei din Statele Unite, la care s-au format cheaguri sanguine după vaccinarea cu serul produs de Johnson & Johnson, prezentau, de asemenea, anticorpi împotriva PF4.

Deoarece suntem conștienți de acest sindrom [...] acum știm cum să îl tratăm, spune Jean Connors, hematolog la Harvard Medical School, care nu a fost implicat în studii. Iar, spre deosebire de oamenii la care au apărut cheaguri de sânge înainte ca autoritățile să stabilească această legătură, putem stabili un diagnostic mai rapid și un tratament pe măsură, astfel încât să nu se mai întâmple ceva grav.

Cheagurile sanguine induse de vaccin sunt similare cu o afecțiune denumită trombocitopenie indusă de heparină (HIT). Pacienții cu HIT dezvoltă cheaguri de sânge atunci când sunt tratați cu medicamentul anticoagulant heparină. Heparina se atașează de proteina PF4, iar la unele persoane se poate forma un răspuns imunitar care atacă aceste două molecule.

Tratarea cu heparină a pacienților vaccinați care prezintă anticorpi împotriva PF4 este ca și cum s-ar arunca paie peste foc și ar putea determina formarea mai multor cheaguri, spune Connors. De exemplu, patru din cele șase femei din Statele Unite care au dezvoltat cheaguri sanguine după vaccinarea cu serul Johnson & Johnson au primit heparină.

Medicii pot efectua teste pentru PF4. Iar dacă un pacient este testat pozitiv, există mulți alți anticoagulanți care pot fi utilizați, în afara heparinei.

Source Sursa: www.sciencenews.org
Text: Erin Garcia de Jesús



Din aceeași categorie