Rude apropiate ale lui SARS-CoV-2, descoperite în Laos

Lilieci Rhinolophus
Lilieci Rhinolophus într-o peșteră din Thailanda. | Foto: GETTY IMAGES
  • Studierea liliecilor din China și Laos arată că sud-estul Asiei este un punct fierbinte pentru virusuri potențial periculoase asemănătoare cu SARS-CoV-2. La trei specii de lilieci cu potcoavă, cercetătorii au găsit virusuri identice în proporție de peste 95% cu SARS-CoV-2.
  • Domeniile de legare ale receptorilor acestor virusuri s-ar putea atașa la receptorul ACE2 de pe celulele umane la fel de eficient ca unele variante timpurii ale SARS-CoV-2. Însă virusurile din Laos nu conțin așa-numitul sit de scindare a furinei de pe proteina spike, care ajută la pătrunderea SARS-CoV-2 și a altor coronavirusuri în celulele umane.

Oamenii de știință au descoperit trei virusuri la liliecii din Laos care sunt mai asemănătoare cu SARS-CoV-2 decât orice alte virusuri cunoscute. Cercetătorii spun că anumite părți din codul lor genetic susțin ipoteza că virusul din spatele COVID-19 are o origine naturală - dar descoperirea lor sporește și temerile că există numeroase coronavirusuri cu potențialul de a infecta oamenii.

David Robertson, virusolog la Universitatea din Glasgow, Marea Britanie, numește descoperirea fascinantă și destul de terifiantă.

Rezultatele, care nu au fost încă evaluate de alți oameni de știință, au fost postate pe serverul de pre-print Research Square. Deosebit de îngrijorător este faptul că noile virusuri conțin domenii de legare a receptorilor care sunt aproape identice cu cele ale SARS-CoV-2 și, prin urmare, pot infecta celulele umane. Domeniul de legare a receptorului permite ca SARS-CoV-2 să se atașeze de un receptor numit ACE2 de pe suprafața celulelor umane pentru a pătrunde în ele.

Pentru a face descoperirea, Marc Eloit, virusolog la Institutul Pasteur din Paris, și colegii săi din Franța și Laos au prelevat probe de salivă, fecale și urină de la 645 de lilieci din peșterile din nordul Laosului. La trei specii de lilieci cu potcoavă (Rhinolophus), cercetătorii au găsit virusuri identice în proporție de peste 95% cu SARS-CoV-2, pe care le-au denumit BANAL-52, BANAL-103 și BANAL-236.

Originea naturală

Când SARS-CoV-2 a fost secvențiat pentru prima dată, domeniul său de legare a receptorului nu semăna cu nimic din ce mai fusese văzut până atunci, spune Edward Holmes, virusolog la Universitatea din Sydney, Australia. Acest lucru a determinat unii oameni să speculeze că virusul a fost creat într-un laborator. Dar coronavirusurile din Laos confirmă că aceste părți ale SARS-CoV-2 există în natură, spune cercetătorul.

Sunt mai convins ca niciodată că SARS-CoV-2 are o origine naturală, este de acord Linfa Wang, virusolog la Duke-NUS Medical School din Singapore.

Împreună cu rudele SARS-CoV-2 descoperite în Thailanda, Cambodgia și Yunnan, în sudul Chinei, studiul demonstrează că Asia de Sud-Est este un punct fierbinte al diversității virusurilor înrudite cu SARS-CoV-2, spune Alice Latinne, biolog la The Wildlife Conservation Society Vietnam din Hanoi.

Într-o etapă suplimentară în studiul lor, Eloit și echipa sa au arătat, în laborator, că domeniile de legare ale receptorilor acestor virusuri s-ar putea atașa la receptorul ACE2 de pe celulele umane la fel de eficient ca unele variante timpurii ale SARS-CoV-2. Cercetătorii au cultivat, de asemenea, BANAL-236 în celule, despre care Eloit spune că vor folosi acum pentru a studia cât de patogen este virusul pe modelele animale.

Anul trecut, cercetătorii au descris o altă rudă apropiată a lui SARS-CoV-2, numită RaTG13, care a fost descoperită la liliecii din Yunnan. RaTG13 Este identic cu SARS-CoV-2 în proporție de 96,1% și este probabil ca cele două virusuri să fi avut un strămoș comun în urmă cu 40-70 de ani. BANAL-52 este 96,8% identic cu SARS-CoV-2, spune Eloit - și toate cele trei virusuri nou descoperite au secțiuni individuale care sunt mai asemănătoare cu secțiunile din SARS CoV-2 decât se observă la orice alt virus.

Virusurile schimbă porțiuni de ARN unul cu celălalt printr-un proces numit recombinare, iar o secțiune din BANAL-103 și BANAL-52 ar fi putut avea un strămoș cu secțiuni din SARS-CoV-2 cu mai puțin de un deceniu în urmă, spune Spyros Lytras, virusolog la Universitatea din Glasgow. Aceste virusuri se recombină atât de mult încât diferite părți ai genomului lor au istorii evolutive diferite, spune cercetătorul.

Legăturile lipsă

Studiul din Laos oferă o perspectivă asupra originilor pandemiei, dar încă lipsesc anumite legături, spun cercetătorii. De exemplu, virusurile din Laos nu conțin așa-numitul sit de scindare a furinei de pe proteina spike, care ajută la pătrunderea SARS-CoV-2 și a altor coronavirusuri în celulele umane.

De asemenea, studiul nu clarifică modul în care un progenitor al virusului ar fi putut călători la Wuhan, în centrul Chinei, unde au fost identificate primele cazuri cunoscute de COVID-19 - sau dacă virusul s-a transmis prin intermediul unui animal intermediar.

Răspunsurile ar putea proveni din eșantionarea mai multor lilieci și a altor specii sălbatice din sud-estul Asiei, lucru pe care îl fac multe grupuri de cercetători.

Un alt pre-print, publicat tot pe Research Square și care nu a fost încă evaluat de oamenii de știință, aruncă o lumină asupra cercetărilor în curs de desfășurare în China. Pentru acest studiu, cercetătorii au prelevat probe de la aproximativ 13.000 de lilieci din toată China, între 2016 și 2021. Dar nu au găsit rude apropiate ale SARS-CoV-2 și au ajuns la concluzia că acestea sunt extrem de rare la liliecii din China.

Însă alți cercetători pun la îndoială această afirmație. Nu sunt de acord cu sugestia conform căreia rudele SARS-CoV-2 s-ar putea să nu circule la liliecii din China, deoarece astfel de virusuri au fost deja descrise în Yunnan, spune Holmes.

Autorul studiului a refuzat să răspundă la întrebările adresate de Nature, deoarece lucrarea este încă în curs de revizuire. Wang spune că ambele studii evidențiază importanța intensificării eșantionării în regiuni din afara Chinei pentru a ajuta la descoperirea originilor pandemiei.

Source Sursa: nature.com