Primul atlas al interacțiunii SARS-CoV-2 cu celulele umane

18 proteine ale gazdei joacă un rol important în timpul infecției cu SARS-CoV-2. Aceste ar putea deschide noi căi pentru tratarea infecțiilor cu coronavirusuri și alte virusuri cu ARN. | Foto: SCIGRAPHIX / S. WESTERMANN
  • Oamenii de știință de la Universitatea din Würzburg și din Statele Unite au cartografiat primul atlas ale interacțiunilor directe dintre ARN-ul virusului SARS-CoV-2 și celulele-gazdă umane.
  • Acest fapt ar putea constitui un punct de cotitură pentru descoperirea de noi terapii pentru tratarea infecțiilor cu noul coronavirus și alte virusuri cu ARN.

Infecțiile cu SARS-CoV-2 reprezintă o amenințare globală la adresa sănătății omenirii și o adevărată provocare din punct de vedere al cercetării științifice. Una dintre cele mai urgente sarcini este înțelegerea în detaliu a interacțiunilor la nivel molecular dintre virus și celulele pe care acesta le infectează. De asemenea, trebuie clarificat dacă aceste interacțiuni favorizează multiplicarea virusului sau, din contră, activează mecanismele de apărare.

Pentru a se multiplica, SARS-CoV-2 utilizează proteinele celulei-gazdă. Însă, până acum, nu au existat informații detaliate privind proteomul uman (totalitatea proteinelor din celulele umane) care este în contact direct cu ARN-ul viral.

Publicarea în Nature Microbiology

Însă acest gol a fost acum umplut. Oamenii de știință de la Helmholtz Institute for RNA-based Infection Research (HIRI), Universitatea Julius-Maximilianus din Würzburg (JMU) și de la Broad Institute (Cambridge, S.U.A.) au reușit să creeze primul atlas global al interacțiunilor directe din ARN-ul SARS-CoV-2 și proteomul celulei-gazdă. Mai mult, cercetătorii au identificat regulatori importanți ai replicării virale. Dr. Mathias Munschauer, de la HIRI, și prof. Jochen Bodem, de la Institutul de Virologie și Imunobiologie al JMU, au fost responsabili de acest studiu. Aceștia și-au prezentat rezultatele activității de cercetare în ultimul număr al revistei Nature Microbiology.

Oamenii de știință de la HIRI au infectat celule umane cu noul coronavirus, care folosește ARN-ul drept material genetic. În a doua etapă, cercetătorii au purificat ARN-ul viral și au identificat proteinele legate de acesta. Spectrometria de masă ne permite să determinăm cu acuratețe proteinele-gazdă asociate cu genomul viral. În acest caz particular, am putut efectua măsurători cantitative pentru identificarea partenerilor cel mai puternic legați, a declarat Mathias Munschauer.

18 proteine, 2 factori-cheie și 20 de inhibitori potențiali

Atlasul interacțiunilor dintre ARN și proteine creat în acest mod oferă informații unice în privința infecțiilor cu SARS-CoV-2 și permite stabilirea factorilor centrali și a strategiilor de apărare, o premisă esențială pentru dezvoltarea de noi tratamente, a declarat Jochen Bodem. În total, oamenii de știință au identificat 18 proteine-gazdă care joacă un rol important în timpul infecției cu SARS-CoV-2.

Conform autorilor, factorii CNBP și LARP1 prezintă un rol particular. Utilizând metode genetice, cercetătorii au identificat siturile de legare ale acestor două proteine-gazdă la genomul viral și au demonstrat că pot inhiba în mod specific replicarea virusului. Conform precizărilor lui Mathias Munschauer, caracterizarea proteinei LARP1 drept un factor antiviral este o descoperire majoră. Modul în care LARP1 se leagă de ARN-ul viral este foarte interesant, deoarece este similar felului în care LARP1 reglează anumite ARN-uri mesagere celulare cunoscute deja.

Natura interdisciplinară a studiului a permis identificarea a 20 de inhibitori moleculari mici ai proteinelor-gazdă care se leagă de ARN-ul coronavirusului. Autorii au arătat că trei dintre cei patru inhibitori testați inhibă replicarea virală în diferite tipuri de celule umane. Aceste descoperiri ar putea duce la dezvoltarea unor noi terapii pentru tratarea infecțiilor cu SARS-CoV-2 și alte virusuri cu ARN.

Source Sursa: www.scitechdaily.com