Nouă variantă de coronavirus, cu un număr ridicat de mutații

Medici la o unitate de boli infectioase
Medici într-o unitate de boli infecțioase din Africa de Sud, unde o nouă variantă de SARS-CoV-2 se răspândește cu repeziciune. | Foto: ALET PRETORIUS/GALLO IMAGES
  • Oamenii de știință din Africa de Sud studiază a nouă variantă a coronavirusului SARS-CoV-2, identificată pentru prima dată în Botswana luna aceasta și cunoscută în prezent sub denumirea de B.1.1.529.
  • Varianta conține mai mult de 30 de modificări ale proteinei spike - proteina SARS-CoV-2 care recunoaște celulele gazdă și este ținta principală a răspunsurilor imune ale organismului. Multe dintre modificări au fost găsite în variante precum Delta și Alpha și sunt legate de o infecțiozitate crescută și de capacitatea de a evita anticorpii care blochează infecțiile.

ACTUALIZARE 26.11.2021: Experții OMS au decis vineri că noua variantă de coronavirus secvențiată de cercetătorii din Africa de Sud este o "variantă îngrijorătoare", care are un potențial de reinfectare mai mare decât al celorlalte variante. Cunoscută până acum ca tulpina B.1.1.529, noua variantă a primit și un nume: Omicron, relatează BBC.

Cercetătorii din Africa de Sud lucrează contra cronometru pentru a urmări creșterea îngrijorătoare a unei noi variante a coronavirusului care cauzează COVID-19. Varianta conține un număr mare de mutații găsite la alte variante, inclusiv la Delta, și pare să se răspândească rapid în Africa de Sud.

O prioritate de top este urmărirea mai îndeaproape a variantei pe măsură ce se răspândește: aceasta a fost identificată pentru prima dată în Botswana luna aceasta și a apărut la persoanele care au călătorit către Hong Kong din Africa de Sud. Oamenii de știință încearcă, de asemenea, să înțeleagă proprietățile variantei, cum ar fi dacă poate evita răspunsurile imune declanșate de vaccinuri și dacă provoacă forme mai mult sau mai puțin severe ale bolii decât alte variante.

Lucrăm la viteză maximă, spune Penny Moore, virusolog la Universitatea Witwatersrand din Johannesburg, al cărei laborator evaluează potențialul variantei de a evita imunitatea dată vaccinuri și de infecțiile anterioare. Există rapoarte despre reinfecții și cazuri la persoanele vaccinate, dar în acest stadiu este prea devreme pentru a spune ceva, adaugă Moore.

Sunt multe lucruri pe care nu le înțelegem despre această variantă, a declarat Richard Lessells, medic infecționist la Universitatea KwaZulu-Natal din Durban, Africa de Sud, la o conferință de presă organizată de departamentul de sănătate din Africa de Sud pe 25 noiembrie. Profilul mutației este îngrijorător, dar acum trebuie să înțelegem semnificația acestei variante și ce înseamnă ea pentru răspunsul față de pandemie.

Grupul de experți ai Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) se va reuni pe 26 noiembrie și va eticheta probabil tulpina - cunoscută în prezent ca B.1.1.529 - drept variantă îngrijorătoare sau variantă de interes, a declarat Tulio de Oliveira, bioinformatician la Universitatea din KwaZulu-Natal. Varianta s-ar putea numi probabil Nu - următoarea literă disponibilă în sistemul grecesc de denumire a variantelor de coronavirus.

Cercetătorii doresc, de asemenea, să măsoare potențialul variantei de a se răspândi la nivel global, posibil declanșând noi valuri de infectări sau exacerbând creșterile continue cauzate de Delta.

Modificări la nivelul proteinei spike

Cercetătorii au observat B.1.1.529 în datele de secvențiere a genomului din Botswana. Varianta s-a remarcat deoarece conține mai mult de 30 de modificări ale proteinei spike - proteina SARS-CoV-2 care recunoaște celulele gazdă și este ținta principală a răspunsurilor imune ale organismului. Multe dintre modificări au fost găsite în variante precum Delta și Alpha și sunt legate de o infecțiozitate crescută și de capacitatea de a evita anticorpii care blochează infecțiile.

Dar creșterea aparent bruscă a variantei în provincia Gauteng din Africa de Sud – unde se află Johannesburg – a declanșat, de asemenea, alarma. Cazurile au crescut rapid în provincie în noiembrie, în special în școli și în rândul tinerilor, potrivit lui Lessells. Secvențierea genomului și alte analize genetice efectuate de echipa lui de Oliveria au arătat că varianta B.1.1.529 a fost responsabilă pentru toate cele 77 de probe de virus din Gauteng analizate, colectate între 12 și 20 noiembrie. Analizele a sute de alte mostre sunt în lucru.

Varianta conține o mutație a proteinei spike care îi permite să fie detectată prin teste de genotipare ce oferă rezultate mult mai rapid decât secvențierea genomului, a spus Lessells. Dovezile preliminare sugerează că B.1.1.529 se răspândește pe larg în afara provinciei Gauteng. Ne îngrijorează faptul că această variantă ar putea circula deja destul de intens prin țară, a spus Lessells.

Eficacitatea vaccinurilor

Pentru a înțelege amenințarea pe care o reprezintă B.1.1.529, cercetătorii vor urmări îndeaproape răspândirea acesteia în Africa de Sud și nu numai. Cercetătorii din Africa de Sud au mobilizat resurse pentru a studia rapid varianta Beta, identificată acolo la sfârșitul anului 2020, iar resurse similare sunt alocate pentru studierea variantei B.1.1.529.

Echipa lui Moore – care a furnizat unele dintre primele date despre capacitatea variantei Beta de a evita imunitatea – a început să lucreze la B.1.1.529. Cercetătorii intenționează să testeze capacitatea virusului de a evita anticorpii care blochează infecțiile, precum și alte răspunsuri imune. Varianta găzduiește un număr mare de mutații în regiunile proteinei spike pe care anticorpii o recunosc, reducându-le potențial potența. Multe mutații pe care le știm sunt problematice, dar multe altele par să contribuie probabil la o eludare suplimentară a sistemului imunitar, spune Moore. Există chiar indicii, din modelarea computerizată, că B.1.1.529 ar putea evita imunitatea conferită de o altă componentă a sistemului imunitar reprezentată de celulele T, spune Moore. Echipa speră să aibă primele rezultate în două săptămâni.

O întrebare arzătoare este dacă reduce eficacitatea vaccinurilor, deoarece are atât de multe schimbări, spune Aris Katzourakis, care studiază evoluția virusului la Universitatea Oxford, Marea Britanie.

Cercetătorii din Africa de Sud vor studia, de asemenea, dacă B.1.1.529 provoacă o formă mai severă sau mai ușoară a bolii comparativ alte variante, a spus Lessells. Întrebarea-cheie se referă la gravitatea bolii.

Până acum, amenințarea pe care o reprezintă B.1.1.529 dincolo de Africa de Sud este departe de a fi clară, spun cercetătorii. Nu este clar dacă varianta este mai transmisibilă decât Delta, spune Moore, deoarece în prezent există un număr scăzut de cazuri de COVID-19 în Africa de Sud. Suntem într-o pauză, spune ea. Katzourakis spune că țările în care Delta este foarte răspândită ar trebui să urmărească semnele variantei B.1.1.529. Trebuie să vedem ce face acest virus în ceea ce privește succesul competitiv și dacă va crește în prevalență.

Source Sursa: nature.com