Microbiota intestinală influențează funcționarea creierului

Foto: PASCAL MARSEAUD
  • Dezechilibrele din cadrul microbiotei intestinale (totalitatea populațiilor de bacterii care trăiesc în intestine) pot produce reducerea unor metaboliți, fapt care poate duce la apariția unor comportamente depresive.
  • Acești metaboliți de natură lipidică, denumiți canabinoizi endogeni, coordonează un sistem de comunicare în organism, cu rol în funcționarea normală a creierului și în reglarea dispoziției.

Depresia este o boală mintală care afectează peste 264 milioane de oameni de toate vârstele din întreaga lume. Înțelegerea mecanismelor sale este vitală pentru dezvoltarea unor strategii terapeutice eficiente.

Oamenii de știință de la Institutul Pasteur, Inserm și CNRS au efectuat un studiu care arată că un dezechilibru în cadrul comunităților bacteriene intestinale poate produce reducerea unor metaboliți, ceea ce are ca rezultat apariția unui comportament asemănător cu cel depresiv. Aceste descoperiri, care demonstrează că o microbiotă intestinală sănătoasă contribuie la funcționarea normală a creierului, au fost publicate în Nature Communications.

Populațiile bacteriene din intestine, cunoscute sub denumirea de microbiotă intestinală, reprezintă un rezervor important de bacterii al organismului. Cercetările au arătat că gazda și microbiota intestinală constituie un excelent exemplu al unui sistem în care interacțiunile sunt reciproc benefice.

Observațiile recente au dezvăluit o legătură între bolile de dispoziție și perturbările microbiotei intestinale. Acest fapt a fost demonstrat de către un consorțiu de oameni de știință de la Institutul Pasteur, CNRS și Inserm, care a identificat o corelație între microbiota din intestine și eficiența fluoxetinei, o moleculă frecvent utilizată drept antidepresiv. Însă alte mecanisme ale depresiei rămân în continuare necunoscute.

Utilizând modele pe animale, oamenii de știință au descoperit că o schimbare în microbiota intestinală cauzată de stresul cronic poate duce la un comportament asemănător cu cel depresiv, în mod particular cauzând o reducere a metaboliților de natură lipidică (molecule mici rezultate din metabolism) la nivelul sângelui și al creierului.

Acești metaboliți lipidici, cunoscuți sub denumirea de canabinoizi endogeni (sau endocanabinoizi), coordonează un sistem de comunicare în organism, care este perturbat semnificativ în cazul reducerii metaboliților. Microbiota intestinală joacă un rol în funcțiile creierului și în reglarea dispoziției.

Endocanabinoizii se leagă de receptorii care constituie și ținta THC, cea mai bine cunoscută componentă a canabisului. Oamenii de știință au descoperit că absența endocanabinoizilor din hipocamp, acea regiune a creierului responsabilă de formarea memoriei și emoțiilor, a dus la un comportament depresiv.

Cercetătorii au obținut aceste rezultate prin studierea microbiotelor animalelor sănătoase și ale celor cu boli depresive.

În mod surprinzător, simplul transfer al microbiotei de la un animal cu boli depresive la unul sănătos a fost suficient pentru a induce modificări biochimice și a conferi un comportament depresiv la cel din urmă, a explicat Pierre-Marie Lledo, de la Institutul Pasteur.

Oamenii de știință au identificat anumite specii de bacterii al căror număr este semnificativ redus la persoanele cu boli depresive. Apoi, aceștia au demonstrat că tratamentul pe cale orală cu anumite bacterii a refăcut nivelurile normale ale metaboliților de natură lipidică, ameliorând astfel stările depresive. Așadar, aceste bacterii ar putea servi drept antidepresive. Astfel de tratamente sunt cunoscute drept "psihobiotice".

Această descoperire arată rolul jucat de microbiota intestinală în funcționarea normală a creierului, a declarat Gérard Eberl, de la Institutul Pasteur.

Dacă există un dezechilibru în cadrul comunităților bacteriene intestinale, unele lipide vitale pentru funcționarea creierului dispar, ceea ce încurajează instalarea unor comportamente depresive. În aceste cazuri particulare, utilizarea unor bacterii specifice ar putea fi o metodă promițătoare pentru refacerea sănătății microbiotei și pentru tratarea mai eficientă a bolilor depresive.

Source Sursa: www.medicalxpress.com