140.000 de specii de virusuri, descoperite în intestinele umane

Bacteriofagi pe bacterii (ilustrație)
Ilustrație a unor bacteriofagi pe bacterii intestinale. | Foto: SPENCER PHILLIPS/EMBL-EBI
  • Oamenii de știință a identificat peste 140.000 de specii virale găzduite de intestinele umane, dintre care mai mult de jumătate nu erau cunoscute anterior.
  • Aceste virusuri constituie un tip specific de virusuri, denumit bacteriofagi, care infectează bacteriile.

Pandemia de coronavirus a făcut ca lumea să se concentreze pe virusuri ca niciodată în istorie, însă noile dovezi arată că oamenii nu au observat adevărata extindere a existenței virale - chiar atunci când virusurile se află în interiorul nostru.

Un nou proiect derulat de oamenii de știință a identificat peste 140.000 de specii virale găzduite de intestinele umane - un catalog uriaș, cu atât mai uimitor cu cât peste jumătate dintre aceste virusuri nu erau cunoscute anterior. Dacă zeci de mii de virusuri ar putea părea ceva alarmant, aceasta este de înțeles. Însă nu ar trebui să interpretăm în mod greșit ceea ce reprezintă aceste virusuri din interiorul nostru.

Este important să ne reamintim că nu toate virusurile sunt periculoase, ci reprezintă o componentă integrantă a ecosistemului intestinal, a explicat biochimistul Alexandre Almeida de la Institutul de Bioinformatică a Laboratorului European de Biologie Moleculară (EMBL-EBI). Aceste eșantioane au provenit de la indivizi sănătoși, fără vreo anumită boală.

Noul catalog al virusurilor, denumit Gut Phage Database (GPD), a fost elaborat după analizarea a peste 28.000 de metagenomuri individuale (înregistrări publice ale secvențierii ADN-ului microorganismelor intestinale din 28 de țări), împreună cu aproape 2.900 genomuri de referință ale bacteriilor intestinale crescute în laborator.

Rezultatele au dezvăluit 142.809 de specii virale care se găsesc în intestinele umane, constituind un tip specific de virusuri denumit bacteriofagi, care infectează bacteriile. În mediul misterios al microbiomului intestinal - locuit de diverse organisme microscopice, cuprinzând bacterii și virusuri - bacteriofagii joacă un rol important, reglând bacteriile și sănătatea intestinului uman.

Bacteriofagii [...] influențează profund comunitățile microbiene, funcționând ca vectori pentru transferul orizontal de gene, codificând funcții accesorii benefice pentru speciile bacteriene și promovând interacțiuni co-evolutive dinamice, au scris autorii articolului.

De mult timp, cunoștințele noastre privind acest fenomen au fost blocate de limitările în înțelegerea speciilor de bacteriofagi.

În ultimii ani, noile progrese în analizele de metagenomică ne-au extins în mod semnificativ înțelegerea privind varietatea virusurilor, iar Gut Phage Database a jucat un rol central în acest sens.

După cunoștințele noastre, acest set reprezintă cea mai cuprinzătoare colecție de genomuri ale bacteriofagilor intestinali, au scris autorii studiului. Existența unei baze de date cu astfel de informații pregătește drumul pentru numeroase alte studii ale virusurilor intestinale la o rezoluție îmbunătățită, permițând asocierea unor clade virale specifice cu fenotipuri microbiene distincte.

Cercetările arată că peste o treime (36%) dintre grupurile virale identificate nu sunt restricționate la infectarea unei singure specii bacteriene, ceea ce înseamnă că ele pot crea punți genetice între specii bacteriene distincte din punct de vedere filogenetic.

În plus, cercetătorii au descoperit 280 de grupuri virale distribuite la nivel global, inclusiv o cladă nou identificată, denumită Gubaphage, care pare a fi a doua cea mai predominantă cladă virală din intestinul uman, după grupul crAssphage. Având în vedere anumite similitudini dintre acestea două, cercetătorii au crezut inițial că Gubaphage ar aparține unei familii a crAssphage, înainte de a stabili că, de fapt, cele două clade sunt distincte.

Există multe lucruri de învățat în continuare, și nu numai despre Gupaphage, ci și despre o multitudine de alte virusuri. Datorită unor asemenea eforturi de cercetare s-au făcut pași importanți spre descoperiri ulterioare.

Cercetarea bacteriofagilor trăiește în prezent o adevărată renaștere, conchide microbiologul Trevor Lawley de la Institutul Wellcome Sanger. Acest catalog de înaltă calitate și la o scară largă al virusurilor din intestinele umane vine tocmai la momentul potrivit pentru a servi drept schiță pentru analiza viitoare a genomurilor virale.

Studiul a fost publicat în Cell.

Source Sursa: www.sciencealert.com