Umanitatea se îndreaptă spre un "viitor cumplit", pe care nu îl înțelege

• 21 ianuarie 2021
  • Mediu
Foto: XINZHENG/GETTY IMAGES
  • Amprenta activităților umane asupra mediului este de așteptat să se extindă și să înrăutățească nesiguranța alimentară, degradarea solurilor, declinul biodiversității, poluarea, inegalitatea socială și conflictele regionale.
  • Oprirea declinului biodiversității nu este în topul priorităților niciunei țări, fiind departe în urma altor îngrijorări, precum locurile de muncă, sistemul de sănătate, creșterea economică și stabilitatea monetară.

Urgența nu este invizibilă. Însă aceasta nu înseamnă că o și putem vedea.

După decenii de inacțiune sau de acțiuni ineficiente în privința declinului biodiversității, schimbărilor climatice și poluării, civilizația umană se află pe marginea prăpastiei unui "viitor cumplit", pe care l-a subestimat în mod grav, conform unui avertisment al unei echipe internaționale de oameni de știință.

Scara amenințărilor la adresa biosferei și a tuturor formelor de viață ale acesteia - inclusiv omenirea - este atât de mare încât este dificil de înțeles chiar și de către cei mai bine informați experți, declară cercetătorii, conduși de ecologul Corey Bradshaw, de la Universitatea Flinders, Australia.

Dacă limbajul grandios poate părea aproape hiperbolic, aceasta se datorează mizei incredibil de mari despre care este vorba. Autorii cunosc foarte bine că analiza lor va fi respinsă, atacată și ridiculizată, însă aceasta nu îi scutește, pe ei și comunitatea științifică pe care o reprezintă, de responsabilitatea de a împărtăși aceste cunoștințe.

Mesajul nostru ar putea să nu fie popular și este, într-adevăr, înspăimântător, au declarat cercetătorii în The Conversation. Însă oamenii de știință trebuie să fie candizi și preciși pentru ca umanitatea să înțeleagă enormitatea provocărilor ce urmează.

Conform cercetărilor echipei de oameni de știință - o analiză a peste 150 de studii privind diferitele aspecte ale înrăutățirii stării mediului înconjurător - problemele principale pe care le întâmpinăm sunt sistemele economic și politic centrate în jurul consumului uman nesustenabil și creșterii populației, în detrimentul tuturor celorlalte.

Rădăcinile pierderii biodiversității pot fi urmărite până în urmă cu 11.000 de ani, la începuturile agriculturii, însă problema s-a accelerat drastic în ultimele secole, din cauza presiunii continue asupra ecosistemelor naturale, până în punctul în care realitatea celei de a șasea extincții nu mai poate fi respinsă cu argumente științifice.

În același timp, populația planetei continuă să crească, dublându-se din anul 1970, cu estimări care sugerează atingerea unui vârf de aproape 10 miliarde până la sfârșitul secolului.

În schimb, această amprentă umană în expansiune permanentă este de așteptat să se accelereze și să înrăutățească nesiguranța alimentară, degradarea solurilor, declinul biodiversității, poluarea, inegalitatea socială și conflictele regionale.

Declinul ecologic masiv este în mare parte întreținut de creșterea utilizării combustibililor fosili, au mai scris cercetătorii. Acești combustibili convenabili au reușit să decupleze consumul uman de regenerarea biologică: 85% din energia comercială, 65% dintre fibre și aproape tot plasticul sunt acum produse din combustibili fosili.

În ciuda tuturor acestor fapte și cunoștințe dovedite prin argumente științifice, viața omului, în cea mai mare parte a ei, continuă ca și cum dovezile științifice n-ar exista.

Stoparea declinului biodiversității nu este nici pe departe în vârful priorităților vreunei țări, fiind departe în urma altor îngrijorări, precum locurile de muncă, sistemul de sănătate, creșterea economică și stabilitatea monetară, au declarat autorii. Umanitatea derulează o schemă Ponzi ecologică, prin care societatea jefuiește natura și generațiile viitoare pentru a plăti pentru sporirea veniturilor pe termen scurt. Chiar și Forumul Economic Mondial, care este captiv unei periculoase propagande verzi, recunoaște acum pierderea biodiversității drept una dintre cele mai mari amenințări la adresa economiei globale.

Până și schimbările climatice, care sunt o amenințare mai vizibilă decât pierderea biodiversității, par prea dificil de înțeles pentru societățile umane, chiar în condițiile creșterii continue a concentrației gazelor cu efect de seră și ale eșecurilor repetate ale națiunilor de a-și reduce semnificativ emisiile sau de a stabili ținte clare.

Pe fundalul acestor amenințări existențiale, electoratul îmbrățișează tot mai mult liderii populiști de extremă dreaptă, cu o agendă îndreptată împotriva mediului înconjurător, care intensifică presiunea deja existentă, în timp ce perpetuează paradigme false cum că mediul este împotriva economiei.

Pe termen lung, consideră autorii, ne așteptăm la un viitor cumplit, cu extincții în masă, declinul sănătății, tulburări din cauza schimbărilor climatice (inclusiv migrații masive, care deja se conturează) și conflicte pentru resurse, dacă nu vom fi capabili să schimbăm cursul societății umane în direcția refacerii ecosistemelor și prevenirii extincțiilor.

În ciuda fatalismului aparent al acestei analiza alarmante, cercetătorii insistă că mesajul lor nu este unul al abandonării luptei, ci se constituie într-un duș rece pentru omenire și conducătorii săi - o trezire brutală la realitate, care să scoată oamenii din starea de somnolență și inerție periculoasă.

Studiul a fost publicat în Frontiers in Conservation Science.

Source Sursa: www.sciencealert.com