O bacterie poate ajuta le rezolvarea crizei plasticului

• 24 octombrie 2021
  • Mediu
Bacteria Ideonella sakaiensis crescută pe polietilen-tereftalat (PET) acumulează poli-3-hidroxi-butirat (PHB). | Ilustrație: SHOSUKE YOSHIDA
  • Oamenii de știință au dezvăluit o bacterie care nu numai că este capabilă să degradeze materialele plastice pe bază de petrol dificil de reciclat, dar poate produce și materiale plastice biodegradabile mai prietenoase cu mediul.
  • Poluarea cu plastic a depășit acum nivelurile de gestionare și copleșește capacitatea planetei de a-i face față. Impactul asupra mediului devine din ce în ce mai evident, iar viața sălbatică și sănătatea umană sunt din ce în ce mai amenințate.

Poluarea cu plastic este una dintre cele mai presante probleme de mediu din timpurile noastre. Acumularea de materiale plastice pe bază de petrol are efecte devastatoare asupra mediului, faunei sălbatice și sănătății umane. Într-un studiu recent publicat în Scientific Reports, cercetătorii de la Institutul de Știință și Tehnologie Nara au dezvăluit o bacterie care nu numai că este capabilă să degradeze materialele plastice pe bază de petrol dificil de reciclat, dar poate produce și materiale plastice biodegradabile mai prietenoase cu mediul.

Materialele plastice pe bază de petrol, inclusiv polietilen-tereftalatul (PET), sunt utilizate pe scară largă în produsele de zi cu zi, cum ar fi sticlele de plastic de unică folosință, textilele și ambalajele pentru alimente. În timp ce astfel de produse sunt aruncate imediat după utilizare, ele persistă în mediul înconjurător timp de sute de ani. Poluarea cu plastic a depășit acum nivelurile de gestionare și copleșește capacitatea planetei de a-i face față. Impactul asupra mediului devine din ce în ce mai evident, iar viața sălbatică și sănătatea umană sunt din ce în ce mai amenințate.

Deși reducerea producției de materiale plastice de unică folosință inutile și îmbunătățirea sistemelor de gestionare a deșeurilor vor ajuta la ameliorarea crizei poluării, este puțin probabil ca dependența noastră de produsele din plastic să fie diminuată în curând. Prin urmare, cercetătorii analizează abordări alternative pentru "îndepărtarea" materialelor plastice mai persistente din mediul nostru și se pare că microbii pot oferi câteva soluții promițătoare.

Anumite bacterii conțin enzimele necesare pentru degradarea PET, cel mai problematic material plastic, explică autorul principal al studiului, Shosuke Yoshida. Cercetările noastre au arătat că bacteria Ideonella sakaiensis transformă PET în poli-3-hidroxi-butirat (PHB), un tip de plastic care este biodegradabil.

Această constatare este deosebit de promițătoare, deoarece abordează două probleme actuale privind sustenabilitatea materialelor plastice: degradarea celei mai persistente forme de plastic pe bază de petrol, producând în același timp materiale plastice biodegradabile.

Credem că această descoperire ar putea fi semnificativă pentru combaterea poluării cu plastic, afirmă Yoshida, deoarece am arătat că degradarea PET și căile de sinteză a PHB sunt legate funcțional la I. sakaiensis. Acest lucru ar putea oferi o cale nouă prin care o singură specie de bacterii descompune materialele plastice de tip PET dificil de reciclat și folosește produsele pentru a produce materiale plastice de tip PHA, biodegradabile.

Având în vedere provocarea copleșitoare de a face față poluării cu plastic la nivel mondial, această nouă abordare bacteriană poate fi o parte semnificativă a soluției.

Source Sursa: phys.org