Emisiile de gaze cu efect de seră micșorează stratosfera

• 15 mai 2021
  • Mediu
Stratosfera Pământului
Grosimea stratosferei Pământului s-a micșorat cu 400 m după anul 1980. | Foto: ALAMY
  • Grosimea stratosferei s-a diminuat cu 400 m din anul 1980 până în prezent și va continua să se micșoreze cu încă un kilometru până în anul 2080, dacă emisiile de gaze cu efect de seră nu se vor reduce semnificativ.
  • Aceste schimbări au potențialul de a afecta operarea sateliților, navigația prin GPS și comunicațiile radio.

Emisiile uriașe de gaze cu efect de seră micșorează stratosfera, conform unui nou studiu.

Grosimea acestui strat al atmosferei s-a contractat cu 400 m după anii 1980 și va continua să se diminueze cu încă un kilometru până în anul 2080, dacă nu vor exista reduceri semnificative ale emisiilor. Aceste schimbări au potențialul de a afecta operarea sateliților, navigația prin GPS și comunicațiile radio.

Descoperirea arată impactul profund al activităților umane asupra planetei. În aprilie, oamenii de știință au arătat că schimbările climatice au deplasat axa Pământului, deoarece topirea masivă a ghețarilor a redistribuit masele pe glob.

Stratosfera se întinde de la 20 km la 60 km deasupra suprafeței Pământului. Sub stratosferă se află troposfera, în care trăiesc oamenii, unde dioxidul de carbon încălzește și dilată aerul. Acest lucru împinge în sus limita inferioară a stratosferei. În plus, atunci când dioxidul de carbon pătrunde în stratosferă, el răcește aerul, făcându-l să se contracte.

Reducerea grosimii stratosferei este un semnal puternic al urgenței climatice și al influenței la scară planetară pe care umanitatea o exercită, conform lui Juan Añel, de la Universitatea din Vigo, Spania. Este șocant, a declarat cercetătorul. Aceasta dovedește că perturbăm atmosfera până la altitudinea de 60 km.

Oamenii de știință deja cunoșteau că troposfera crește în altitudine odată cu creșterea emisiilor și emiseseră ipoteza că stratosfera s-ar putea micșora. Însă noul studiu este primul care demonstrează acest lucru și arată că se contractă pe tot globul cel puțin din anii 1980, de când există primele informații satelitare.

Stratul de ozon care absoarbe radiațiile ultraviolete emise de soare se află în stratosferă, iar cercetătorii credeau că pierderile de ozon din ultimele decenii ar putea fi cauza micșorării. Mai puțin ozon înseamnă mai puțină încălzire în stratosferă. Însă noul studiu arată că creșterea cantității de dioxid de carbon este în spatele constantei micșorări a stratosferei, nu nivelurile de ozon, care au început să se refacă după semnarea Tratatului de la Montreal în 1989.

Studiul, publicat în Environmental Research Letters, a tras concluziile utilizând un mic set de observații satelitare efectuate începând cu anii 1980, în combinație cu modele climatice multiple, care au inclus interacțiunile chimice complexe din atmosferă.

Ar putea afecta traiectoriile sateliților, timpurile de staționare pe orbită, [...] propagarea undelor radio și performanța generală a sistemului GPS, au declarat cercetătorii.

Profesorul Paul Williams de la Universitatea Reading din Marea Britanie, care nu a fost implicat în studiu, a mai adăugat:

Studiul descoperă prima dovadă observațională a contracției stratosferei și arată că emisiile de gaze cu efect de seră sunt cauza acesteia, nu ozonul. Unii oameni de știință au început să numească atmosfera superioară "ingnorosferă", datorită faptului că este așa de puțin studiată. Noul articol subliniază necesitatea unor observații mai bune asupra acestei părți îndepărtate, dar critice, a atmosferei.

Este remarcabil faptul că încă mai descoperim noi aspecte ale schimbărilor climatice după decenii de cercetări intense, a declarat Williams, ale cărui cercetări au arătat că criza climatică ar putea tripla cantitatea de turbulențe severe întâlnite de călătorii pe calea aerului. Mă face să mă întreb ce alte perturbări am provocat atmosferei și pe care nu le-am descoperit încă.

Caracterul dominant al activităților umane asupra planetei a determinat oamenii de știință să recomande declararea unei noi epoci geologice: Antropocenul.

Printre indicatorii Antropocenului se numără elementele radioactive răspândite de testele nucleare din anii 1950 și oasele de la păsările domestice, datorită exploziei producției de pui după cel de-al doilea război mondial. Alți oameni de știință au sugerat includerea poluării cu plastic ca indicator al epocii plasticului, care să urmeze după epoca bronzului și cea a fierului.

Source Sursa: www.theguardian.com