Echipamentul de protecție aruncat, fatal pentru viețuitoare

• 14 mai 2021
  • Mediu
Pasăre încurcată în mască facială
Acest măcăleandru a fost găsit încâlcit într-o mască de protecție facială în Chilliwack, Canada, în aprilie 2020. | Foto: SANDRA DENISUK, A.-F. HIEMSTRA ET AL/ANIMAL BIOLOGY
  • Viețuitoarele sălbatice și ecosistemele de pe întreaga planetă suferă de pe urma impactului echipamentului de protecție de unică folosință utilizat împotriva COVID-19 și apoi aruncat.
  • Se estimează că 1,56 miliarde de măști de protecție facială ar fi ajuns în apele oceanice anul trecut, ca parte a celor 8-12 milioane de tone de plastic care ajung în oceane în fiecare an.

Un pinguin Magellan din Brazilia a înghițit o mască de protecție facială. Un arici din Anglia s-a încâlcit într-o mănușă. O caracatiță de pe coasta Franței s-a adăpostit sub o mască.

Viețuitoarele sălbatice și ecosistemele de pe planetă suferă de pe urma impactului echipamentului de protecție de unică folosință folosit pentru COVID-19 și apoi aruncat, conform unui studiu publicat în martie în Animal Biology. Mănușile din latex și măștile din polipropilenă care protejează oamenii de coronavirus amplifică problema poluării cu plastic atunci când nu sunt eliminate corespunzător și provoacă moartea viețuitoarelor sălbatice. Studiul reprezintă prima documentare la nivel global în privința impactului deșeurilor asociate cu COVID-19 asupra vieții sălbatice, prin încâlcire, imobilizare și ingestie.

În august 2020, voluntarii care curățau canalele din Leiden, Olanda, au întâlnit un biban - o specie de pești de apă dulce - imobilizat în degetul unei mănuși din latex. Acest pește a fost prima victimă înregistrată a deșeurilor asociate cu COVID-19 din Olanda. Descoperirea a tulburat doi biologi din Leiden, Auke-Florian Hiemstra și Liselotte Rambonnet, care au dorit să afle mai multe despre impactul resturilor de echipamente de protecție utilizate împotriva COVID-19 asupra vieții sălbatice. Drept urmare, cei doi cercetători au început o căutare extinsă, online și în ziare, pentru a aduna mai multe exemple.

Oamenii de știință au descoperit 28 de astfel de exemple în toată lumea, ceea ce indică o problemă mai amplă, la nivel global. Prima victimă a fost raportată în aprilie 2020: un măcăleandru american descoperit în Canada, care se pare că a murit după ce s-a încâlcit într-o mască de protecție facială. Animalele de companie se află și ele în pericol: în Philadelphia, o pisică domestică a înghițit o mănușă, iar un câine din Boston a mâncat o mască. Animalele care au plastic în stomac pot muri prin înfometare, spune Liselotte Rambonnet, de la Universitatea din Leiden.

Studiul ne oferă o imagine a extinderii impactului resturilor de echipamente de protecție împotriva COVID-19 asupra viețuitoarelor sălbatice, astfel încât să depunem eforturi pentru a minimiza consecințele, spune Anna Schwarz, cercetător în domeniul materialelor plastice sustenabile la TNO, o organizație independentă de cercetări științifice aplicate din Utrecht, Olanda. Un raport al OceansAsia, o organizație din Hong Kong implicată în conservarea ecosistemelor marine, estimează că 1,56 miliarde de măști de protecție facială ar fi ajuns în apele oceanice anul trecut, ca parte a celor 8-12 milioane de tone de plastic care ajung în oceane în fiecare an.

Deoarece impactul resturilor de echipament de protecție asupra vieții sălbatice devine mai evident odată cu trecerea timpului, cercetătorii se bazează pe cetățeni pentru a-i ajuta să continue monitorizarea situației. Pe pagina de internet www.covidlitter.com, oamenii din toată lumea își pot trimite observațiile despre viețuitoarele afectate. Pentru a atenua din pericolul aflat în creștere, autorii studiului recomandă trecerea la echipamente de protecție reutilizabile, acolo unde este posibil, dar și tăierea mănușilor și a șnururilor de la măștile de protecție, astfel încât să se prevină încâlcirea sau imobilizarea animalelor.

Articolul subliniază importanța unui management corespunzător al deșeurilor, în special în ceea ce privește reciclarea sau eliminarea materialelor de unică folosință, spune Schwarz.

Însă situația nu este întotdeauna atât de gravă. Unele animale au început să folosească resturile de echipament de protecție în interesul propriu. De exemplu, au fost observate păsări care folosesc măști de protecție și mănuși pentru construcția cuiburilor.

Source Sursa: www.sciencenews.org