Coralii pot rezista căldurii cu ajutorul bacteriilor probiotice

• 17 august 2021
  • Mediu
Coral (detaliu)
Cercetătorii de la KAUST explorează utilizarea bacteriilor probiotice pentru a stimula supraviețuirea coralilor după un eveniment de albire. | Foto: MORGAN BENNETT SMITH/KAUST
  • Schimbările climatice cresc temperaturile oceanelor, fapt care perturbă relația dintre corali și algele lor fotosintetice simbionte, ducând la albirea sau chiar moartea coralilor.
  • Bacteriile probiotice au capacitatea de a crește rata de supraviețuire a coralilor după un eveniment de albire, prin atenuarea efectelor stresului post-încălzire și restructurarea profilurilor fiziologice și metabolice.

Tratarea coralilor cu un cocktail format din bacterii probiotice crește rata de supraviețuire a acestora după un eveniment de albire, conform unui nou studiu. Această abordare ar putea fi administrată înaintea unui val de căldură prognozat, pentru a ajuta coralii să se recupereze după temperaturile ridicate ale apei mării.

Schimbările climatice cresc temperaturile oceanelor, fapt care perturbă relația dintre corali și algele lor fotosintetice simbionte, ducând la albirea coralilor și în unele cazuri, chiar la moartea acestora. Cercetătorii de la KAUTS au sugerat că manipularea microbiomului coralilor ar putea îmbunătăți toleranța acestora la stres, prin utilizarea unor microorganisme benefice pentru corali (BMC).

Pentru a verifica acest lucru, echipa a selectat șase tulpini bacteriene benefice izolate de la coralul Mussismilia hispida și le-a utilizat pentru a inocula culturi experimentale de M. hispida. În același timp, coralii au fost expuși la stres termic, cu temperaturile crescând până la 30 de grade Celsius în decursul a zece zile, înainte de a reveni la 26 de grade Celsius. Cercetătorii au monitorizat sănătatea coralilor și au măsurat diversitatea microbiană și parametrii metabolici, în condițiile prezenței și absenței probioticelor sau stresului termic.

Recif de corali
Schimbările climatice și încălzirea apei oceanelor au un impact devastator asupra recifelor de corali, producând albire în masă, după cum se poate observa în imagine. | Foto: MORGAN BENNETT SMITH/KAUST

Inițial, nu a existat nicio diferență - coralii, în prezența și în lipsa bacteriilor probiotice, au reacționat similar față de temperatura ridicată și au suferit fenomenul de albire. În acest punct al experimentului am crezut că o să vedem răspunsuri similare față de cele două tratamente, își amintește Erika Santoro, autorul principal al studiului. Însă, după ce am coborât temperatura, am observat o schimbare de situație la grupul tratat cu bacterii probiotice. A fost o surpriză foarte plăcută.

Tratamentul cu probiotice a îmbunătățit răspunsul și recuperarea coralilor după stresul termic, crescând rata de supraviețuire de la 60% la 100%. Cercetătorii interpretează acest rezultat prin faptul că bacteriile ajută holobiontul să atenueze efectele stresului post-încălzire și să restructureze profilurile fiziologice și metabolice.

De asemenea, studiul descrie și unele mecanisme moleculare implicate. În timpul perioadei de recuperare, coralii tratați cu BMC aveau o expresie redusă a genelor implicate în apoptoza și reconstrucția celulară și o expresie crescută a genelor cu rol protector în fața stresului termic. Tratamentul cu BMC a perturbat și microbiomul, prin încorporarea unora dintre bacteriile benefice, precum și prin alte modificări în structura populației.

Microorganisme benefice pentru corali constituie o unealtă valoroasă pentru a face față consecințelor schimbărilor climatice, însă Santoro subliniază cu ele nu reprezintă soluția tuturor problemelor. Folosirea probioticelor este un mijloc eficient pentru a ajuta coralii în fața stresului termic, dar trebuie să luăm în considerare și alte intervenții, spune Santoro, cum ar fi protejarea și conservarea, creșterea conștientizării și, cel mai important, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și schimbarea obiceiurilor de utilizare a resurselor. Coralii vor avea nevoie de toate aceste intervenții.

Source Sursa: scitechdaily.com