Zilele câinelui în Europa preistorică

• 26 septembrie 2021
  • Ecologie
Câini eurasiatici vânând
O haită de câini eurasiatici urmărind prada. | Ilustrație: MAURICIO ANTON
  • Într-un sit arheologic din Georgia, oamenii de știință au descoperit cele mai vechi dovezi fosile ale câinilor sălbatici din Europa, cu o vechime de peste 1,7 milioane de ani.
  • Interesant este faptul că dispersia speciei din Asia în Europa și Africa a urmat un traseu paralel cu cel al hominizilor, dar în direcția opusă.

Oamenii de știință au descoperit cele mai vechi dovezi ale câinilor sălbatici din Europa, de acum mai bine de 1,7 milioane de ani - și este posibil ca aceștia să fi trăit alături de primii oameni.

O echipă condusă de Saverio Bartolini-Lucenti, de la Universitatea din Florența, Italia, a găsit un canin mare în situl arheologic Dmanisi din Georgia. Acest site este renumit pentru că oferă cele mai vechi dovezi directe ale oamenilor plecați din Africa, datând din urmă cu 1,8 milioane de ani.

Această nouă descoperire este prima înregistrare a unui câine din acest sit, iar rămășițele au fost datate între 1,77 și 1,76 milioane de ani în urmă.

Analizând resturile dentare ale câinelui, cercetătorii au descoperit că, probabil, acestea au aparținut unui câine tânăr adult care cântărea aproximativ 30 de kilograme - dimensiunea unui câine din rasa Labrador. Dinții aveau caracteristici distinctive asemănătoare altor specii de câini sălbatici din aceeași epocă, arătând că era carnivor, iar cercetătorii au asociat rămășițele cu specia Canis (Xenocyon) lycaonoides.

Altfel cunoscută sub numele de câine de vânătoare eurasiatic, această specie este originară din Africa de Est și este potențial strămoșul unor specii de astăzi, cum ar fi dholul indian, aflat pe cale de dispariție, și câinele de vânătoare african.

Multe dovezi fosile sugerează că această specie vâna în grup și că, spre deosebire de alte canide de dimensiuni mari, era capabilă să aibă grijă de membrii grupului, scriu autorii în articolul publicat în Scientific Reports.

În timp ce evoluția acestor câini este încă în mare parte necunoscută, se crede că aceștia provin din Asia și s-au mutat în Europa și Africa undeva între 1,8 milioane și 800 000 de ani în urmă. Această descoperire reprezintă cele mai vechi informații cunoscute despre prezența acestor câini în apropierea Europei, arătând că specia era în mișcare în urmă cu 1,7 milioane de ani. Acest lucru poate sugera existența unor condiții ecologice care au favorizat migrația la acea vreme.

Interesant este faptul că dispersia speciei din Asia în Europa și Africa a urmat un traseu paralel cu cel al hominizilor, dar în direcția opusă, mai scriu autorii.

La același sit arheologic din Dmanisi, echipele de cercetare anterioare au găsit cele mai vechi dovezi directe ale hominizilor în afara Africii (deși au fost găsite artefacte puțin mai vechi în sudul Chinei). Acest lucru indică faptul că este posibil ca cele două specii să fi cohabitat în acel moment.

Autorii notează că hominizii și câinii sălbatici erau singurele două specii de mamifere din acea eră cu un comportament altruist dovedit față de membrii grupului lor, ceea ce ar fi putut fi o strategie de supraviețuire care a jucat un rol în succesul migrațiilor lor.

Source Sursa: cosmosmagazine.com