Veriga lipsă din evoluția animalelor, descoperită în Scoția

• 4 mai 2021
  • Ecologie
Loch Torrridon
Loch Torridon. | Foto: SCITECHDAILY.COM
  • Oamenii de știință au descoperit fosila unui organism viu cu două tipuri distincte de celule, despre care se crede că este cel mai vechi înregistrat vreodată.
  • Fosila sugerează că animalele au apărut în urmă cu cel puțin un miliard de ani, în lacurile cu apă dulce, nu în ocean.

O echipă de oameni de știință, condusă de Universitatea din Sheffield, Marea Britanie și Boston College din S.U.A., a descoperit o microfosilă care conține două tipuri distincte de celule și care ar putea fi cel mai vechi organism pluricelular înregistrat vreodată.

Fosila dezvăluie noi informații despre tranziția organismelor unicelulare înspre animalele pluricelulare mai complexe. Holozoarele unicelulare actuale includ animalele de bază, iar fosila descoperită se situează undeva între animalele unicelulare și cele pluricelulare.

Fosila a fost descrisă și denumită Bicellum brasieri într-un articol publicat în Current Biology.

Fosila Bicellum brasieri
Imagine a fosilei de Bicellum brasieri. | Foto: PAUL STROTHER

Profesorul Charles Wellman, unul dintre autorii principali ai studiului, de la Universitatea din Sheffield, a declarat: Originile organismelor pluricelulare și originea animalelor sunt considerate două dintre cele mai importante evenimente din istoria vieții de pe Pământ, iar descoperirea noastră aruncă o lumină nouă în cazul ambelor.

Am descoperit un organism primitiv sferic format din aranjarea a două tipuri distincte de celule, primul pas spre o structură multicelulară mai complexă și ceva care nu am mai fost descris vreodată în înregistrările fosile.

Descoperirea acestei noi fosile sugerează că evoluția animalelor pluricelulare a avut loc în urmă cu cel puțin un miliard de ani și că evenimentele care au dus la evoluția animalelor ar fi putut avea loc mai degrabă în lacurile cu apă dulce decât în ocean.

Profesorul Paul Strother, de la Boston College, a adăugat: biologii au speculat că originea animalelor a inclus încorporarea și redistribuirea genelor care evoluaseră anterior la organismele unicelulare.

Ceea ce vedem la Bicellum este un exemplu al unui astfel de sistem genetic, care implică adeziunea celulă-celulă și diferențierea celulară ce ar fi putut fi încorporate în genomul animal jumătate de miliard de ani mai târziu.

Fosila a fost descoperită la Loch Torridon, în nord-vestul Scoției. Oamenii de știință au putut-o studia datorită stării sale conservare excepționale, care a permis analizarea sa la nivel celular și subcelular.

Echipa speră să poată examina mai în detaliu depozitele fosilifere din zonă, pentru a descoperi alte fosile interesante care să furnizeze informații suplimentare despre evoluția organismelor pluricelulare.

Source Sursa: www.scitechdaily.com