Specii de animale indicatori ai modificărilor din mediu

• 1 octombrie 2021
  • Ecologie
Broasca arlechin
Broaștele arlechin se află în pericol critic, fiind decimate de citridiomicoză (o boală infecțioasă a amfibienilor cauzată de ciupercile microscopice Batrachochytrium dendrobatidis și Batrachochytrium salamandrivorans). Amfibienii sunt considerați specii indicator, deoarece sunt foarte sensibili la modificările din mediul înconjurător. Prin monitorizarea lor, oamenii de știință pot obține informații despre schimbările din cadrul unui întreg ecosistem. | Foto: ROBIN MOORE/NAT GEO IMAGE COLLECTION
  • Speciile indicator sunt printre primele afectate de schimbările survenite într-un ecosistem. Studierea acestor animale sensibile ajută oamenii de știință să detecteze devreme efectele schimbărilor climatice și ale poluării.
  • Specii indicator notabile sunt amfibienii, care semnalizează existența unei poluări, mai ales cu pesticide, în interiorul sau în apropierea ecosistemului lor. Coralii sunt foarte sensibili la modificarea temperaturii mării, astfel că moartea lor poate constitui un semnal al schimbărilor climatice.

Ce sunt speciile indicator?

O specie indicator este un organism - bacterie, plantă sau animal - care reflectă starea mediului înconjurător. Aceste specii sunt adesea primele din ecosistemul lor afectate de o anumită schimbare din mediu, cum ar fi încălzirea climei, poluarea, dezvoltarea umană și alte degradări ale mediului. Studiind modificările comportamentului, fiziologiei sau numărului unei specii indicatoare, oamenii de știință pot monitoriza sănătatea întregului său mediu.

Racii, de exemplu, pot atăta calitatea apei dulci, deoarece modificările acidității apei sunt stresante pentru ei. Sănătatea coralilor poate indica tendințe precum creșterea nivelurilor apei mării și fluctuația temperaturii mării, care la rândul lor sunt semnale ale schimbărilor climatice. Șoimii călători sunt un indicator al pesticidelor; DDT, de exemplu, determină subțierea cojilor de ouă. Multe plante native sunt indicatori ai prezenței și impactului speciilor invazive. De exemplu, frasinul din S.U.A. a fost primul decimat de gândacii de smarald.

Pentru a fi o specie indicator eficientă - numită și bioindicator - o specie ar trebui să aibă unele caracteristici cheie. Sănătatea sa ar trebui să fie un martor pentru sănătatea altor specii din același ecosistem; o specie care este unic vulnerabilă reprezintă un bioindicator slab. Iar orice schimbări pe care le suferă ar trebui să fie clare și măsurabile, acționând ca un sistem de avertizare timpurie pentru schimbări la un nivel mai larg. În cele din urmă, ar trebui să răspundă la schimbări într-un mod previzibil.

Specii indicator notabile

Amfibienii, cum sunt broaștele, sunt specii indicatoare ale poluării. Au o piele permeabilă prin care absorb oxigenul și toxinele. Prin urmare, sunt extrem de sensibili la schimbările în calitatea aerului și a apei. De multe ori sunt primele animale care sunt afectate de utilizarea pesticidelor în interiorul sau în apropierea ecosistemelor lor. Multe populații de amfibieni au scăzut în întreaga lume din cauza pesticidelor, în timp ce altele au dezvoltat deformări, cum ar fi picioarele suplimentare.

În schimb, anumite specii de bacterii prosperă acolo unde sunt prezente toxinele, fiind și bioindicatori. O supraabundență de bacterii poate indica prezența unei toxine, la fel ca absența broaștelor.

Bufnițele cu pete nordice sunt o specie indicator studiată pe scară largă. Oamenii de știință le analizează pentru a obține o imagine a stării generale de sănătate a ecosistemelor forestiere vechi și pentru a monitoriza efectele schimbărilor de habitat cauzate de om. Native pentru nord-vestul Americii de Nord, bufnițele își fac cuiburi în cavități vechi din copaci, în scorburi și în cuiburile de răpitoare abandonate, toate găsite în pădurile bătrâne. Dar, pe măsură ce pădurile au fost defrișate pentru exploatare lemnului, agricultură și dezvoltare urbană, bufnițele și-au pierdut locurile de cuibărit, iar populațiile lor au scăzut. Acestea continuă să scadă în medie cu aproape 4% în fiecare an.

Declinul lor semnalează că și alte specii din pădure sunt în pericol și că pădurea a fost degradată. În mod similar, o populație abundentă de bufnițe indică faptul că un ecosistem este sănătos și capabil să susțină o gamă largă de alte plante și animale.

Bufnita cu pete nordică
O bufniță cu pete nordică se odihnește pe o creangă a unui copac. Acolo unde pădurile au fost degradate, populațiile de bufnițe au scăzut dramatic. Monitorizându-le, oamenii de știință pot afla mai multe informații despre starea de sănătate a pădurilor în care trăiesc aceste păsări. | Foto: GERRY ELLIS/MINDEN PICTURES

Pika - mamifere mici, cu blană, care arată ca niște iepuri cu urechi scurte - sunt perfect adaptate pentru a trăi în habitatele alpine înalte, ceea ce înseamnă că chiar și cele mai mici modificări ale mediului lor le afectează. Acest lucru îi face să fie buni indicatori ai încălzirii globale.

În loc să hiberneze pentru a trece peste iarnă, pika se ascund sub resturile stâncoase, bazându-se pe izolația reprezentată de stratul gros de zăpadă pentru a-și menține căldura corpului. În anii 2000, cercetătorii au început să observe scăderi ale populațiilor de pika de la altitudinile mai mici, în special în părțile cele mai uscate din vestul S.U.A. Acesta a fost un semnal de alarmă care semnaliza că clima se încălzește. În ultimele câteva decenii, iernile mai scurte și cu mai puține precipitații au însemnat că zăpada se topește mai devreme în fiecare primăvară, reducând pătura izolatoare reprezentată de stratul de zăpadă. Acest lucru a lăsat animalele din ce în ce mai expuse la temperaturile scăzute din timpul primăverii, într-un moment în care depozitele lor de alimente erau epuizate, iar descendenții lor, de dimensiunea nucilor, erau mici și vulnerabili. Unii dintre aceștia nu au supraviețuit.

Specii indicator vs. specii cheie

Speciile indicator diferă de speciile cheie, deși unele pot îndeplini ambele roluri. Speciile cheie sunt cele care au un efect disproporționat de mare asupra mediului lor. Ele ajută la menținerea biodiversității și nu există alte specii în ecosistem care să poată îndeplini aceeași funcție. Fără ele, ecosistemul lor s-ar schimba dramatic sau ar putea chiar să înceteze să mai existe. Castorii, de exemplu, sunt considerați o specie cheie. Ei construiesc baraje care creează habitate de zone umede în care prosperă multe alte specii.

În timp ce speciile cheie sunt vitale pentru susținerea ecosistemului lor, ele pot fi sau nu susceptibile în mod unic la schimbările de mediu - o caracteristică cheie a speciilor indicator. Cu toate acestea, unele specii pot juca ambele roluri. Frasinul alb, de exemplu, poate fi considerat o specie indicator; sute de milioane de frasini au fost uciși de gândacii de smarald invazivi. Dar frasinii albi sunt, de asemenea, specii cheie. Ele oferă hrană și habitat pentru zeci de specii de animale și acționează ca o absorbant pentru poluanții atmosferici.

De ce sunt importante speciile indicator

Studiind speciile indicator, oamenii de știință pot lua pulsul unui întreg ecosistem, fără a fi nevoie să răspândească resurse de monitorizare pentru mai multe specii și zone. Proiectul Colorado Pika, de exemplu, cuprinde voluntari care adună date despre populațiile de pika din întreaga țară. Acest lucru permite oamenilor de știință nu numai să determine care sunt populațiile de pikas cele mai expuse riscului, ci îi ajută și să protejeze populațiile de pika și, în mod crucial, întregul lor ecosistem alpin.

Corali
Coralii, fotografiați aici în Parcul Natural Tubbataha din Filipine, sunt specii indicator. Coralii sunt foarte sensibili la modificarea temperaturii mării, astfel că moartea lor poate constitui un semnal al schimbărilor climatice. | Foto: DAVID DOUBILET/NAT GEO IMAGE COLLECTION

De asemenea, monitorizarea speciilor indicatoare poate ajuta mai bine oamenii de știință să stabilească ce schimbări care au loc într-un mediu. De exemplu, în timp ce un ecosistem de zonă umedă poate prezenta semne generale că ceva nu este în regulă, dacă oamenii de știință văd că populațiile de broaște se prăbușesc, vor ști că problema poate fi reprezentată de pesticide.

Oamenii de știință, decidenții politici și autoritățile publice pot utiliza, datele colectate de la speciile indicator pentru a implementa politici de conservare - cum ar fi protejarea terenurilor și a habitatelor, reglementarea dezvoltării sau utilizării substanțelor chimice sau adoptarea legilor - pentru a inversa sau preveni daunele înainte de a fi prea târziu.

Source Sursa: nationalgeographic.com