Plantele străvechi au evoluat din alge

• 25 septembrie 2021
  • Ecologie
Alge verzi din genul Volvox
Alge verzi din genul Volvox văzute la microscopul optic. Volvox este un gen de alge clorofite sau fitoplancton. Ele trăiesc într-o varietate de habitate marine și de apă dulce. | Foto: TONAQUATIC/GETTY IMAGES
  • Cercetătorii au analizat o microfosilă cu aspect de spori, veche de 480 de milioane de ani, recuperată din vestul Australiei, care leagă originile plantelor de algele verzi de apă dulce.
  • Anterior, dezvoltarea sporilor și dezvoltarea embrionilor erau văzute ca două tipuri distincte de reproducere, care au avut loc după ce țesutul vegetal a evoluat, însă această descoperire sugerează că unele țesuturi vegetale au evoluat și din celule asemănătoare sporilor.

O privire nouă asupra microfosilelor asemănătoare sporilor a dus la contestarea înțelegerii convenționale a modului în care au evoluat plantele.

Într-un studiu publicat în Science, cercetătorii au analizat o microfosilă veche de 480 de milioane de ani, recuperată din Australia de Vest, care leagă originile plantelor de algele verzi de apă dulce. Acest lucru a sugerat că evoluția plantelor a fost graduală și nuanțată, de la utilizarea diviziunii celulare simple la reproducerea complexă, în loc să aibă loc în salturi evolutive mari de la o specie la alta.

Plantele simple, cum ar fi mușchii și algele, folosesc spori pentru a se reproduce în loc de polen și ovule (ouă). Se credea că acest lucru indică faptul că plantele simple sunt, din punct de vedere evolutiv, mai vechi și sunt înrudite doar de la distanță de plantele cu flori, deoarece sunt mai puțin complexe.

Am descoperit un amestec de fosile care leagă microfosilele mai vechi și problematice, cu aspect de spori, de sporii mai tineri, și care sunt în mod clar derivate de la plantele terestre, spune Paul Strother de la Boston College, autorul principal al studiului.

Această nouă descoperire sugerează că evoluția plantelor nu a fost atât de liniară, umplând un decalaj de 25 de milioane de ani pentru fiecare ceas molecular - o tehnică utilizată pentru a estima rata evoluției și vârsta speciilor.

Atunci când considerăm sporii ca o componentă importantă a evoluției plantelor terestre, nu mai există un decalaj între datarea moleculară și recuperarea fosilelor, spune Strother. [Acum] avem o imagine mult mai clară a unui nou pas evolutiv: de la o celulă simplă la organisme pluricelulare complexe.

Acest lucru sugerează că dezvoltarea plantelor - și modul în care au trecut de la apă la uscat - ar putea fi un proces destul de diferit, deoarece unele fosile asemănătoare sporilor ar fi putut fi confundate de cercetători cu ciupercile, care toate folosesc sporii pentru a se reproduce.

Trebuie să ne îndepărtăm de ideea de a privi originea plantelor terestre ca o singularitate în timp și, în schimb, să integrăm înregistrările fosile într-un model evolutiv-dezvoltator de asamblare a genomului de-a lungul a milioane de ani în timpul erei paleozoice - în special între Cambrian și Devonian, spune Strother. Acest lucru necesită o reinterpretare serioasă a fosilelor problematice, care au fost considerate anterior ciuperci, nu plante. Activitatea noastră încearcă să ofere răspunsuri la unele dintre aceste întrebări, prin integrarea sporilor fosili într-un model evolutiv al originii plantelor din alge.

Source Sursa: cosmosmagazine.com