Plantele comune și polenizatorii, ancore ale ecosistemelor

• 22 aprilie 2021
  • Ecologie
Musca pe floare
O muscă vizitează o floare de Pseudocymopterus montanus. | Foto: JULIAN RESASCO
  • Speciile comune sunt acele specii care interacționează cu multe alte specii, cum ar fi o albină care vizitează mai multe specii de plante cu flori sau o floare care este vizitată de mai multe specii de albine și alți polenizatori.
  • Aceste specii joacă un rol important în menținerea stabilității ecologice a ecosistemelor, funcționând ca ancore pentru comunitățile lor.

Data viitoare când mergeți într-o drumeție, acordați-vă puțin timp să apreciați aparenta banalitate a lumii vii din jurul vostru. O muscă de casă, coada-șoricelului și alte plante și polenizatori obișnuiți joacă un rol crucial în menținerea biodiversității, dar pot funcționa și ca un tampon în fața schimbărilor climatice.

Descoperirile, publicate în jurnalul Ecology, furnizează informații valoroase pentru prioritizarea conservării speciilor, care contribuie la întărirea comunităților ecologice.

De obicei, eforturile de conservare sunt îndreptate spre lucruri care sunt rare. Însă, de multe ori, speciile comune sunt și ele în declin și ar putea fi pe cale de dispariție, fapt care ar avea mari repercusiuni asupra menținerii biodiversității, a declarat Julian Resasco, autorul principal al studiului și profesor asistent de ecologie.

Termenul de "comun" se referă la o specie care interacționează cu multe alte specii. De exemplu: o albină care vizitează mai multe specii de plante cu flori sau, invers, o floare care este vizitată de mai multe specii de albine și alți polenizatori.

Bondarii sunt specii comune bine cunoscute, corpurile lor rotunde și pufoase atrăgând numeroși admiratori în decursul anilor. Însă există unii eroi mai puțin cunoscuți între polenizatorii obișnuiți, inclusiv unele insecte la care ne uităm cu dispreț: muștele. Conform afirmațiilor lui Resasco, unele muște sunt printre cei mai obișnuiți vizitatori ai florilor.

Din rândurile plantelor comune fac parte pătrunjelul de munte (Pseudocymopterus montanus), care prezintă o inflorescență de culoare galbenă, și coada-șoricelului (Achillea millefolium), care arată simmilar, dar are floarea de culoare albă. Aceste plante nu sunt specimene frumos colorate, pe care entuziaștii florilor sălbatice să le caute în timpul verii, însă cercetătorii au descoperit că rolul lor este important în menținerea stabilității ecologice a pajiștilor.

Ecologii studiază de mult timp interacțiunile dintre plante și polenizatori, iar studiile anterioare au arătat că speciile comune pot fi găsite în permanență în peisaj. Ceea ce noul studiu a arătat este faptul că, în cadrul sezoanelor și în decursul mai multor ani, speciile comune continuă să persiste și să funcționeze ca ancore pentru comunitățile lor.

Deoarece atât de multe alte specii se bazează pe speciile comune, existența unor populații sănătoase ale acestora din urmă ajută la susținerea unei comunități robuste de plante și polenizatori, mai puțin susceptibile la extincții locale.

Obișnuința este ceva esențial

În ultimii șase ani, Resasco a vizitat aceeași pajiște alpină în fiecare săptămână, de la topirea zăpezilor în mai până la revenirea acestora în septembrie, pentru a observa cum bondarii, muștele și albinele zburdă prin florile de pe șase parcele marcate.

Nu există nimic special în legătură cu această pajiște cu expoziție estică, înconjurată de păduri de brad și plop tremurător. Însă aici, chiar sub Niwot Ridge, la o altitudine de aproape 2.900 m deasupra nivelului mării, Resasco a numărat 267 de specii diferite de polenizatori care au vizitat 41 specii de plante - un număr de specii comune încurajator de sănătos.

Chiar și Resasco, un ecolog cu experiență, a fost surprins de biodiversitatea susținută de această pajiște. Reîntorcându-se în fiecare an în același loc, mereu a descoperit mai multe despre acest loc. În fiecare an înveți ceva diferit, a declarat cercetătorul.

Iar aceste descoperiri ne arată că ceea ce este comun ar putea fi de un ajutor esențial pentru adaptarea ecosistemelor la schimbările climatice. De la adoptarea unor priorități de conservare care să protejeze speciile comune și până la a lăsa în pace muștele și plantele din grădină, există multiple căi pentru a oferi suport acestor specii esențiale, dar comune.

Source Sursa: www.phys.org