Istoria omului, decodată cu ADN de la oamenii arhaici

• 8 octombrie 2021
  • Ecologie
Ilustratie ADN
Foto: SCITECHDAILY.COM
  • Au fost reconstituite genomurile oamenilor arhaici dispăruți (neanderthalienii și denisovanii), care s-au separat de oamenii moderni acum 550 de mii de ani. Ulterior, cele două ramuri s-au separat una de cealaltă, în urmă cu 400 de mii de ani.
  • În privința populațiilor umane moderne timpurii, datele genetice susțin o origine în Africa. Cândva în urmă cu între 250 și 200 de mii de ani, cinci ramuri majore care au contribuit la strămoșii umani timpurii moderni au început să se separă una de cealaltă într-un interval de timp scurt.

Anul acesta este cea de-a 20-a aniversare a secvențierii genomului uman. În cinstea acestui eveniment, o echipă de cercetare condusă de profesorul Fu Qiaomei de la Institutul de Paleontologie și Paleoantropologie a Vertebratelor (IVPP) al Academiei de Științe din China a analizat cele mai recente progrese în domeniul ADN-ului antic (ADNa), adică ADN-ul obținut din rămășițele unor organisme din trecut.

Această recenzie, intitulată "Insights on human history from the first decade of ancient human genomics", a fost publicată în Science, pe 24 septembrie 2021.

Cercetarea ADN-ului antic a început cu fragmente de ADN scurte și a avansat ulterior datorită aplicării pe scară largă a tehnicilor de secvențiere de mare viteză (HTS). În 2010, publicarea a trei proiecte de genomuri antice (Neanderthal, Denisovan și un om modern de 4 mii de ani din Groenlanda) a marcat o nouă eră pentru cercetarea ADNa.

Genomurile oamenilor arhaici dispăruți (adică neanderthalienii și denisovanii) au fost reconstituite. Este important faptul că Denisovanii au fost identificați mai întâi folosind doar ADN-ul. S-a arătat că aceste două descendențe arhaice s-au separat de oamenii moderni acum 550 de mii de ani. Ulterior, s-au separat una de cealaltă, în urmă cu 400 de mii de ani.

Analizele ADN-ului antic au arătat că oamenii arhaici și moderni nu au rămas izolați unul de celălalt după separarea din urmă cu 550 de mii de ani. Au fost găsite multiple valuri de introgresiune între oamenii arhaici (neanderthalieni și denisovani) și oamenii moderni. În plus, cele două descendețe arhaice s-au amestecat între ele, așa cum arată un individ arhaic cu vârsta de 50 de mii de ani (Denisova 11), care avea o mamă neanderthaliană și un tată denisovan.

În ceea ce privește populațiile umane moderne timpurii, datele genetice susțin o origine în Africa. Cu toate acestea, rămâne dificil să se determine un singur model pentru caracterizarea originii strămoșilor africani. În orice caz, cândva în urmă cu între 250 și 200 de mii de ani, cinci ramuri majore care au contribuit la strămoșii umani timpurii moderni au început să se separă una de cealaltă într-un interval de timp scurt, în Africa.

În Eurasia, datele genetice au fost obținute de la primii oameni moderni din urmă cu aproximativ 45 de mii de ani. Aceste date relevă mai multe descendențe umane moderne timpurii. Unele dintre ele nu prezintă nici o continuitate genetică detectabilă cu populațiile ulterioare, în timp ce altele, inclusiv cele care reprezintă siberienii nordici antici, europenii antici și asiaticii antici, pot fi conectate genetic cu populațiile umane actuale. În timp, structura populației în creștere, interacțiunea mai mare a populației și migrația mai mare au avut loc în toată Eurasia.

În timpul ultimului maxim glaciar, o perioadă aspră din urmă cu 27-19 mii de ani, se observă modificări ale populației din Europa, Asia de Est și Siberia. În condițiile unui climat mai cald și mai stabil de după această perioadă, populația umană s-a extins, a migrat și a interacționat, a declarat profesorul Fu.

Studierea ADN-ului antic ne-a lărgit în mod eficient înțelegerea istoriei umane. Cu toate acestea, doar am zgâriat puțin suprafața. Trebuie depuse mai multe eforturi. Acestea ar trebui să includă eșantionarea suplimentară a genomurilor mai vechi de 30 de mii de ani și din regiuni precum Africa, Asia și Oceania; extinderea în continuare a scopului studierii ADN-ului prin utilizarea altor informații moleculare antice, cum ar fi date proteomice, izotopice, microbiomice și epigenetice; și explorarea în continuare a variantelor adaptive.

În afară de extinderea înțelegerii noastre despre istoria umană, cercetarea ADN-ului antic a îmbunătățit și înțelegerea noastră despre biologia umană. Explorarea modului în care oamenii s-au adaptat la mediile extreme și la agenții infecțioși din trecut ne va ajuta să ne confruntăm cu noile provocări, cum ar fi schimbările climatice și pandemiile din viitor.

Source Sursa: scitechdaily.com