Unii dinozauri ar fi trăit în turme încă de acum 193 M de ani

Turma de Mussaurus patagonicus
O turmă de Mussaurus patagonicus, inclusiv puii în cuiburi, juvenili și adulți. | Ilustrație: JORGE GONZALEZ
  • Fosilele de Mussaurus patagonicus, un dinozaur cu gâtul lung, cu o vârstă de aproximativ 193 de milioane de ani, sugerează că aceste animale trăiau împreună toată viața. Mussaurus este considerat strămoșul timpuriu al sauropodelor - dinozaurii uriași, cu gâtul lung.
  • Fosilele, reprezentate de ouă și schelete de pui, juvenili și adulți, au fost descoperite în regiunea de sud, aridă, a Patagoniei, în Argentina.

Un tezaur de ouă, cuiburi și schelete fosilizate reprezintă cea mai timpurie dovadă de până acum că dinozaurii călătoreau în turme, arată un studiu recent.

Ouăle recent dezgropate au fost găsite alături de rămășițele scheletice ale zeci de dinozauri nou-născuți, tineri și adulți, sugerând că animalele au trăit împreună de-a lungul vieții. Cu o vârstă de aproximativ 193 de milioane de ani, descoperirile depășesc cele mai vechi dovezi ale comportamentului de turmă al dinozaurilor cu cel puțin 40 de milioane de ani, anunță cercetătorii într-un articol publicat pe 21 octombrie în Scientific Reports.

În sudul Argentinei, paleontologul Diego Pol de la Museo Paleontológico Egidio Feruglio din Trelew, Argentina, și colegii săi au descoperit 80 de indivizi și peste 100 de ouă, toate ale strămoșului timpuriu al sauropodelor - Mussaurus patagonicus. Cuiburile conțineau opt până la 30 de ouă, iar analizele a cinci cuiburi au arătat că în fiecare dintre acestea, ouăle erau aranjate în două sau trei straturi. Analizele unor schelete au dezvăluit o gamă variată de vârste: cel puțin 11 erau pui mai mici de un an, doi erau adulți, iar nouă erau juvenili.

Ou fosilizat
Acest ou fosilizat de Mussaurus patagonicus, care datează din urmă cu 193 de milioane de ani, a fost descoperit în zona de sud, aridă, a Patagoniei, în Argentina. | Foto: ROGER SMITH

Fosilele primilor dinozauri cunoscuți, inclusiv Sauropodomorpha - strămoși ai sauropodelor gigantice cu gâtul lung, cum ar fi Dreadnoughtus schrani - datează din urmă cu aproximativ 245 de milioane de ani. Până la sfârșitul Triasicului, cu aproximativ 201 milioane de ani în urmă, Sauropodomorpha, inclusiv Mussaurus, au devenit printre cele mai numeroase erbivore de pe uscat. Mussaurus a trăit în ceea ce sunt acum deșerturile Patagoniei. Dinozaurii au construit cuiburile recent dezgropate când zona era semi-aridă, lângă un lac care s-ar putea să se fi inundat și evaporat periodic. O inundație bruscă ar putea explica dispariția dinozaurilor.

Sauropodele uluitor de masive nu au apărut până în Jurasic, care a urmat Triasicului. Dar fosilele de Sauropodomorpha din Triasic, cum ar fi Mussaurus, prezentau deja dovezi ale unui început de creștere masivă. Necesitățile crescute de energie ale corpurilor mai mari, sugerează cercetătorii, ar fi putut determina aceste creaturi să-și coordoneze eforturile, formând turme pentru a se hrăni pe distanțe lungi.

Source Sursa: sciencenews.org