T. rex nu a fost tot timpul la vârful lanțului trofic

Ilustrație Ulughbegsaurus uzbekistanensis
Ilustrație a lui Ulughbegsaurus uzbekistanensis. | Ilustrație: JULIUS CSOTONYI
  • Cercetătorii au descoperit fosilele unui dinozaur carnivor uriaș, cu dinții asemănători cu cei ai rechinilor, care a trăit în urmă cu 90 de milioane de ani. Animalul cântărea o tonă și avea o lungime de opt metri.
  • Dinozaurul, care face parte din grupul carcharodontozaurilor, a trăi în aceeași perioadă cu tiranozaurii și este considerat prădătorul de top din ecosistemul său.

În urmă cu aproape 90 de milioane de ani, un prădător de top gigantic - un dinozaur carnivor cu dinții asemănători cu cei ai rechinilor - colinda ceea ce este astăzi Uzbekistanul, conform unui nou studiu asupra maxilarului animalului. Bestia de opt metri lungime cântărea aproximativ 1.000 kg, adică era mai mare decât un elefant african și mai grea decât un bizon.

Cercetătorii l-au denumit Ulughbegsaurus uzbekistanensis, după Ulugh Beg, un astronom, matematician și sultan din secolul al XV-lea din Uzbekistan.

Ceea ce a luat prin surprindere oamenii de știință este faptul că dinozaurul era mult mai mare - de două ori mai lung și de peste cinci ori mai greu - decât prădătorul de top anterior cunoscut în ecosistemul său - un tiranozaur.

Bucata de maxilar a fost descoperită în deșertul Kyzylkum din Uzbekistan, în anii 1980, iar cercetătorii au redescoperit-o în colecția unui muzeu din țară. Maxilarul lui U. uzbekistanensis este suficient pentru a sugera că animalul era un carcharodontozaur sau un dinozaur cu "dinți de rechin". Aceste carnivore erau rude și competitori ai tiranozaurilor, dintre care cea mai cunoscută specie este Tyrannosaurus rex.

Comparație Ulughbegsaurus - Timurlengia
Ilustrație a uriașului carcharodontozaur Ulughbegsaurus, în comparație cu tiranozaurul Timurlengia. | Ilustrație: JULIUS CSOTONYI

Cele două grupe de dinozauri erau destul de asemănătoare, dar carcharodontozaurii erau, în general, mai supli decât masivii tiranozauri, spune coautoarea studiului, Darla Zelenitsky, profesor asociat de paleobiologie la Universitatea din Calgary, Canada.

Chiar și așa, carcharodontozaurii erau, de obicei, mai mari decât tiranozaurii, atingând greutăți corporale de 6.000 kg. Apoi, în urmă cu 80-90 milioane de ani, carcharodontozaurii au dispărut, iar tiranozaurii au crescut în dimensiuni, preluând poziția de prădători de top în Asia și America de Nord.

Paleontologii deja știau că tiranozaurul Timurlengia a trăit în aceeași perioadă și în același loc, dar, având o lungime de patru metri și o masă corporală de 170 kg, Timurlengia era cu câteva ordine de mărime mai mic decât U. uzbekistanensis, ceea ce sugerează că acesta din urmă era prădătorul de top din acel ecosistem, vânând dinozauri cu coarne, sauropode cu gât lung și alți dinozauri asemănători din habitatul său.

Maxilar și dinți ai lui Ulughbegsaurus
O reconstrucție a maxilarului și dinților lui Ulughbegsaurus. | Ilustrație: DINOSAUR VALLEY STUDIOS
Cred că acest os este suficient de mare încât trebuie să fi aparținut unui dinozaur prădător de dimensiuni mari, care este posibil să fi fost prădătorul de top din ecosistemul său, spune profesorul de paleontologie Peter Makovicky, de la Universitatea din Minnesota, S.U.A., care nu a fost implicat în studiu.

Descoperirea lui U. uzbekistanensis este ultima apariție cunoscută a unui carcharodontozaur și a unui tiranozaur care trăiesc împreună, înainte de dispariția carcharodontozaurilor, a spus echipa.

Echipa a descoperit că U. uzbekistanensis avea umflături osoase unice deasupra dinților. Cu toate acestea, avea și creste osoase pe părțile laterale ale maxilarului, care erau similare cu cele ale tiranozaurului vechi de 79,5 milioane de ani Thanatotheristes degrootorum, care a trăit în ceea ce este acum Canada.

Nu este clar de ce ambele specii aveau aceste creste, dar poate fi un caz de evoluție convergentă, atunci când speciile care nu sunt înrudite evoluează pentru a avea caracteristici similare, a spus Zelenitsky.

Source Sursa: sciencealert.com