Șopârlă gecko, denumită după legendarul Jackie Chan

Șopârla gecko
O șopârlă gecko extrem de agilă, descoperită în Ghaturile de Vest din India, a fost denumită după legenda artelor marțiale, Jackie Chan. | Foto: SAUNAK PAL
  • O șopârlă gecko extrem de agilă, descoperită în Ghaturile de Vest din India, a fost denumită după legenda artelor marțiale, Jackie Chan.
  • Modelele unice ale pielii au inspirat nume pentru unele dintre celelalte specii de gecko nou descrise. Gecko cu coroană aurie (Cnemaspis regalis) sau gecko regal și-a câștigat numele regal de la capul galben-auriu al masculului acestei specii

Jackie Chan, legenda artelor marțiale, s-ar putea să nu știe încă acest lucru, dar unii dintre cei mai mari fani ai săi sunt herpetologii din India. Acești oameni de știință au numit o specie de gecko nou identificată gecko-ul lui Jackie (Cnemaspis jackieii), după Chan.

Această șopârlă este una dintre cele 12 noi specii de gecko găsite în India, pe care cercetătorii le descriu pe 23 septembrie în Zoological Research. Toate cele 12 specii sunt endemice Ghaturilor de Vest, o zonă montană bogată în biodiversitate, dar amenințată de defrișări și schimbarea utilizării terenurilor.

Lucrând la altitudine medie în Ghaturile de Vest, echipa a observat o șopârlă gecko extrem de agilă. Ori de câte ori încercam să o prindem, ea sărea de pe o piatră pe alta și se târa în cele mai mici fisuri pentru a se ascunde, spune Saunak Pal de la Societatea de Istorie Naturală Bombay din Mumbai. Imediat, șopârla le-a reamintit cercetătorilor de picioare agile ale expertului în arte marțiale Jackie Chan, determinându-i să o denumească după cunoscutul actor.

Numirea unei specii în acest mod îi ajută pe oameni să se conecteze cu aceasta, mai ales atunci când este vorba de un grup de animale mai puțin populare, așa cum sunt reptilele, spune Zeeshan Mirza, de la Centrul Național pentru Științe Biologice din Bangalore. Mirza a identificat aproape 60 de specii de faună noi până în prezent, inclusiv celebra viperă Salazar (Trimeresurus salazar), denumită după Salazar Slytherin, un personaj din seria Harry Potter.

Modelele unice ale pielii au inspirat nume pentru unele dintre celelalte specii de gecko nou descrise. Gecko cu coroană aurie (Cnemaspis regalis) sau gecko regal și-a câștigat numele regal de la capul galben-auriu al masculului acestei specii.

Gecko cu coroana aurie
Șopârla gecko cu coroană aurie (Cnemaspis regalis) și-a primit numele de la capul de culoare galben-auriu, cu model, al masculului. | Foto: SAUNAK PAL

O altă șopârlă gecko, având colorația corpului asemănătoare cu stelele dintr-o galaxie, a determinat oamenii de știință să o denumească gecko-galaxie (Cnemaspis galaxia). Masculul de Cnemaspis nimbus prezintă un model proeminent în formă de nor pe partea superioară și pe laturile corpului.

Source Sursa: sciencenews.org