Praful din urma impactului cu un asteroid lămurește extincția dinozaurilor

Praful din urma impactului cu un asteroid a fost aruncat în atmosferă, unde a blocat lumina solară și a dus la extincția de 75% dintre viețuitoare, inclusiv toți dinozaurii non-aviari. | Foto: WILLGARD KRAUSE/PIXABAY
  • Praful de asteroid descoperit în craterul de impact din Peninsula Yucatan stabilește o legătură definitivă între impactul unui asteroid cu planeta noastră, în urmă cu 66 de milioane de ani, și extincția dinozaurilor.
  • Impactul a aruncat în atmosfera Pământului cantități uriașe de rocă și praf, care au blocat lumina solară și au dus la instalarea unei ierni apocaliptice, care a cauzat dispariția a 75% dintre viețuitoare.

Cercetătorii cred că au închis cazul privind extincția dinozaurilor, stabilind o legătură definitivă între dispariția lor și un asteroid care o lovit Pământul în urmă cu 66 de milioane de ani: praf de asteroid a fost descoperit în craterul de impact.

Moartea cauzată de un asteroid, nu de o serie de erupții vulcanice sau altă calamitate globală, a fost ipoteza principală începând cu anii 1980, atunci când oamenii de știință au găsit praf de asteroid în stratul geologic care marchează extincția dinozaurilor. Această descoperire înfățișează o imagine apocaliptică a prafului rezultat din vaporizarea asteroidului și a rocilor rezultate de la impact înconjurând planeta, blocând lumina solară și ducând la mortalitate în masă din cauza instalării iernii întunecate la nivel global - toate acestea înainte ca rocile și praful să ajungă înapoi pe Pământ pentru a forma stratul bogat în materii de asteroid ce este vizibil astăzi.

În anii 1990, legătura a fost întărită de descoperirea craterului de impact cu diametrul de 200 de kilometri de sub Golful Mexic, care are aceeași vârstă ca stratul de rocă. Noul studiu pune capăt dezbaterilor, spun cercetătorii, datorită descoperirii în crater a prafului de asteroid cu o amprentă chimică ce corespunde localizării geologice precise care marchează momentul extincției.

Acum cercul s-a închis complet, a declarat Steven Goderis, profesor de geochimie la Universitatea Vrije din Bruxelles, care a condus studiul publicat în Science Advances.

Craterul de impact din Yucatan
Craterul lăsat de asteroidul care a cauzat dispariția dinozaurilor este localizat în Peninsula Yucatan și este denumit Chicxulub, după numele unui oraș apropiat. O parte a craterului se află în largul oceanului, iar o altă parte se află pe uscat. Craterul este îngropat sub numeroase straturi de rocă și sedimente. O misiune din 2016 condusă de International Ocean Discovery Program a extras mostre de rocă din porțiunea oceanică a craterului. | Foto: UNIVERSITATEA DIN AUSTIN/GOOGLE MAPS

Acest studiu a rezultat în urma misiunii din 2016 a International Ocean Discovery Program, coordonate de Universitatea din Austin, care a colectat mostre de rocă de la o adâncime de aproape un kilometru din craterul îngropat sub ocean. Cercetările din cadrul acestei misiuni au ajutat la umplerea golurilor din cunoștințele privind impactul, urmările acestuia și refacerea vieții.

Indicatorul prafului de asteroid este elementul chimic iridiu, care este rar în scoarța terestră, însă este prezent în cantități ridicate în anumite tipuri de asteroizi. Un vârf al nivelului de iridiu din straturile geologice de pe tot globul a dus la nașterea ipotezei privind impactul cu un asteroid. În noul studiu, cercetătorii au descoperit un vârf asemănător al cantității de iridiu într-o secțiune de rocă extrasă din crater. În interiorul craterului, stratul de sedimente depozitate în zilele și anii de după impact este atât de gros încât oamenii de știință au putut data praful cu o precizie de două decade după impact.

Ne aflăm acum la un nivel de coincidență care, din punct de vedere geologic, nu se poate întâmpla fără o cauză, a declarat coautorul Sean Gulik, profesor la UT Jackson School of Geosciences, care a condus expediția din 2016 împreună cu Joanna Morgan de la Imperial College of London. Înlătură orice îndoială că anomalia privind iridiul [din stratul geologic] nu este legată de craterul Chicxulub.

Doar praful a mai rămas din asteroidul de 11 km diametru care s-a lovit de planeta noastră cu milioane de ani în urmă, declanșând extincția a 75% din viața de pe Pământ, inclusiv toți dinozaurii non-aviari. Cercetătorii estimează că praful eliberat după impact a circulat prin atmosferă timp de două decenii, fapt care ne ajută la determinarea duratei extincției.

Cele mai mari concentrații de iridiu au fost descoperite într-o secțiune de 5 cm de rocă prelevată din inelul superior al craterului. Determinarea iridiului a fost realizată în laboratoare din Austria, Belgia, Japonia și Statele Unite.

În afară de iridiu, în crater au mai fost descoperite niveluri ridicate ale altor elemente asociate cu rocile de asteroid. Concentrația și compoziția acestor "elemente de asteroid" sunt comparabile cu măsurătorile efectuate în straturile geologice din 52 de situri de pe glob.

Secțiunea de bază și straturile geologice conțin, de asemenea, elemente de pe Pământ, inclusiv compuși cu sulf. Un studiu din 2019 a descoperit că rocile cu conținut de sulf lipsesc din cea mai mare parte a craterului, deși sunt prezente în cantități mari în împrejurimi. Această indică faptul că impactul a spulberat sulful în atmosferă, unde acest element a înrăutățit situația prin accelerarea răcirii și ploi acide.

Gulick și colegii săi de la Universitatea din Austin plănuiesc să se reîntoarcă la crater pentru a studia centrul acestuia, de unde speră să poată preleva mai mult material de asteroid.

Source Sursa: www.phys.org