Mosasaurus, prădătorul de vârf al oceanelor preistorice

Mosasaurus (ilustrație)
Ilustrație a Mosasaurus. | Ilustrație: ALAMY STOCK PHOTOS
  • Mosazauri au fost un grup de reptile marine prădătoare, înrudite cu șerpii și șopârlele de astăzi, care au dominat oceanele în perioada de sfârșit a Cretacicului.
  • Mosazaurii au dispărut în urmă cu 65,5 milioane de ani, în cadrul aceluiași eveniment de extincție în masă care a dus la dispariția dinozaurilor.

Mosasaurus a fost un prădător feroce al oceanelor preistorice din Cretacic (în urmă cu 145,5-65,5 milioane de ani). În timp ce dinozaurii dominau uscatul, Mosasaurus își folosea coada lungă și înotătoarele în formă de vâsle pentru a călători prin apă, devorând orice pradă cu fălcile sale puternice și dinții conici ascuțiți.

Mosasaurus este doar unul dintre zecile de genuri din cadrul familiei de reptile marine denumite mosazauri, care au dominat perioada de sfârșit a Cretacicului. Ei nu erau dinozauri marini, ci un grup separat de reptile, mai apropiate de șerpii și șopârlele moderne, conform Muzeului Dinozaurilor Philip J. Currie din Canada.

Speciile de Mosasaurus sunt printre cei mai masivi membri ai familiei mosazaurilor. Unul dintre cele mai mari specimene descoperite a fost denumit Mosasaurus hoffmanni și a avut o lungime estimată la 17 metri, conform unui studiu publicat în 2014 în Proceedings of the Zoological Institute RAS. Însă nu toți mosazaurii erau uriași. Unele specii, cum ar fi Xenodens calminechari, aveau doar dimensiunea unui marsuin.

Cel mai mare Mosasaurus ar fi fost comparabil ca dimensiuni cu puternicul megalodon - un rechin uriaș care a dominat oceanele din Miocen și Pliocen (în urmă cu 15,9-2,6 milioane de ani), mult după ce mosazaurii dispăruseră în urmă cu 65,5 milioane de ani. Megalodon ar fi avut o lungime de 15-18 metri, conform Muzeului de Istorie Naturală din Londra. Totuși, niciunul dintre acești prădători nu a fost atât de mare precum balena albastră de astăzi, care poate ajunge la 34 de metri lungime și care este cel mai mare animal cunoscut ce a existat vreodată.

Mosazaurii erau prădătorii dominanți ai oceanelor de la sfârșitul Cretacicului. Speciile de dimensiuni mari probabil că se hrăneau cu tot ceea ce puteau vâna, inclusiv pești, rechini, păsări marine sau chiar alți mosazauri. Acești mosazauri erau prădători de top și ar putea fi comparați cu orca de astăzi, în timp ce alți mosazauri erau adaptați pentru hrănirea cu crustacee, similar cu vidrele de mare de astăzi.

În mod ocazional, fosilele de mosazauri s-au păstrat cu conținutul stomacului intact, fapt care a ajutat paleontologii să afle mai multe lucruri despre strategiile lor de vânătoare. De exemplu, paleontologii din Canada au descoperit un specimen al speciei Mosasaurus missouriensis cu oase mari de pește în interiorul său, conform National Geographic. Peștele era mai mare decât capul mosazaurului, iar amplasarea oaselor sugera că acesta își devorase prada bucată cu bucată.

În cazul unei alte fosile, un Mosasaurus juvenil a fost descoperit în stomacul altei specii de mosazaur, Prognathodon kianda. Fosila, de la Muzeul Național Smithsonian de Istorie Naturală (NMNH), demonstrează că și speciile mari de mosazauri puteau fi vânate. De fapt, au fost descoperite fosile de Mosasaurus hoffmanni cu fălcile grav afectate și apoi vindecate, ceea ce se sugerează că aceste animale duceau o viață violentă și periculoasă, conform unui studiu publicat în 1995 în Philosophical Transactions of the Royal Society B.

Probabil că Mosasaurus vâna în ape destul de adânci, dar nu călătorea prea departe de țărmuri, conform NMNH.

Mosazaurii ar fi putut să înceapă înotatul prin apă în mod asemănători cu un șarpe sau un țipar, însă coada lor s-a modificat în timp. În decursul evoluției, animalele și-au dezvoltat o coadă similară cu cea a rechinului, care să-i propulseze prin apă.

Mosazaurii au dispărut din înregistrările fosile împreună cu dinozaurii non-aviari, în urmă cu 65 de milioane de ani, după ce un asteroid uriaș a lovit Pământul la sfârșitul Cretacicului. Bogatele ecosisteme marine în care mosazaurii trăiau și vânau au intrat în colaps, conform unui studiu din 2005 publicat în Netherlands Journal of Geosciences. Acest colaps a dus la dispariția tuturor mosazaurilor, fără ca aceștia se mai reapară vreodată.

Rolul de prădător dominant al oceanelor de fost cândva deținut de reptilele marine asemănătoare cu delfinii de astăzi, cunoscute sub denumirea de ihtiozauri. Aceste animale au fost urmate de pleisozauri, care apoi au fost înlocuiți de mosazauri. După dispariția mosazaurilor, a crescut numărul crocodilienilor, care au preluat rolul de mari prădători marini.

Source Sursa: www.livescience.com