Dinozaur masiv, cea mai mare creatură care a trăit pe Pământ

Argentinosaurus huinculensis
Ilustrație artistică a speciei de dinozaur Argentinosaurus huinculensis, despre care se crede că este cea mai apropiată specie de nou-descoperitul titanozaur. | Foto: ELENA DUVERNAY/GETTY IMAGES
  • În provincia Neuquén din nord-vestul Patagoniei, Argentina, au fost descoperite rămășițele unui titanozaur, posibil cel mai mare care a trăit vreodată pe Pământ.
  • Dinozaurul, care nu a fost clasificat încă, a trăit în urmă cu 98 de milioane de ani, în perioada Cretacicului.

Rămășițele cu o vechime de 98 de milioane de ani a ceea ce ar putea fi cel mai mare animal care a călcat vreodată pe Pământ - un titanozaur cu gâtul lung - au fost dezgropate recent în Argentina.

Aceste fosile au fost descoperite pentru prima dată în anul 2012, în provincia Neuquén din nord-vestul Patagoniei, însă nu au fost excavate complet. Totuși, oasele care au fost dezgropate până acum sugerează că creatura străveche a fost, probabil, un titanozaur, posibil cel mai mare care a trăit pe Pământ. Titanozaurii au fost printre cele mai mari sauropode - dinozauri erbivori uriași, cu gâtul lung - și au trăit de la sfârșitul Jurasicului (în urmă cu 163,5 - 145 milioane de ani) până la sfârșitul Cretacicului (în urmă cu 145 - 66 milioane de ani).

Având în vedere dimensiunile noului schelet, se pare că acesta concurează pentru un loc între cele mai mari, dacă nu chiar cel mai mare, sauropode descoperite vreodată, a declarat Paul Barrett, paleobiolog la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, care nu a fost implicat în studiu.

Cercetătorii nu au dezgropat toate rămășițele pentru a putea declara acest dinozaur drept o nouă specie sau pentru a-l putea încadra în rândurile uneia deja cunoscute. Cu toate acestea, oamenii de știință sunt încrezători că, la sfârșitul excavațiilor, vor putea clasifica animalul drept o nouă specie.

Este foarte dificil de ajuns la locul descoperirii, așa că logistica este destul de complicată, a declarat conducătorul studiului, Alejandro Otero, paleobiolog la Muzeul La Plata din Argentina. Însă ne așteptăm să ne reîntoarcem acolo după ce se termină cu pandemia.

Rămășițele datează din urmă cu 98 de milioane de ani, ceea ce înseamnă că animalul a trăit în timpul Cretacicului.

Schelet parțial al noului titanozaur
Cercetătorii au dezgropat parți ale scheletului titanozaurului în situl din provincia Neuquén, Argentina. | Foto: ALEJANDRO OTERO, JOSE LUIS CARBALLIDO

Un gigant printre giganți

În anul 1993, un alt titanozaur, denumit Argentinosaurus huinculensis, a obținut titlul de cel mai mare dinozaur terestru, însă, mai târziu, a fost întrecut de un titanozaur și mai mare, denumit Patagotitan mayorum, în anul 2014. Totuși, este dificil de determinat care dintre specii avea o greutate mai mare - Argentinosaurus a fost reconstituit doar după 13 oase, în timp ce greutatea lui Patagotitan a fost estimată pe baza oaselor de la șase indivizi.

În prezent, cercetătorii nu pot spune cât de mare era titanozaurul, deoarece oasele membrelor lungi, cum ar fi humerusul și femurul, utilizate pentru a realiza astfel de estimări, nu au fost încă excavate. Analiza oaselor care au fost deja descoperite - inclusiv 24 de vertebre ale cozii și părți ale oaselor pelviene și pectorale - arată că este vorba, cel mai probabil, despre cel mai mare titanozaur.

Specimenul este considerat unul dintre cele mai mari sauropode descoperite vreodată, probabil depășindu-l pe Patagotitan. Acesta din urmă avea 15 m înălțime și o greutate de 69 de tone, echivalentul unei duzini de elefanți asiatici.

Este un dinozaur uriaș, dar ne așteptăm să descoperim mai multe părți ale scheletului său, pentru a putea stabili cu exactitate cât de mare a fost în realitate, a declarat Otero.

Noul titanozaur este doar unul dintre numeroasele fosile de sauropode descoperite în America de Sud, inclusiv Dreadnoughtus și Sarmientosaurus. Aceste fosile ne-au ajutat să umplem numeroase goluri din cunoștințele în privința acestor giganți și să ne putem noi întrebări privind modul în care au ajuns atât de mari.

Studiul a fost publicat în Cretaceous Research, pe 12 ianuarie 2021.

Source Sursa: www.livescience.com