Cum au supraviețuit păsările asteroidului care a omorât dinozaurii

Fosilă de Ichthyornis
O fotografie a fosilei (sus) și a reconstrucției digitale a creierului (jos) a păsării Ichthyornis din Cretacic. | Foto: TORRES ET AL
  • Noi cercetări asupra unui craniu de pasăre preistoric, bine conservat, sugerează că speciile de păsări care au supraviețuit asteroidului ce a lovit Pământul în urmă cu circa 66 de milioane de ani aveau creier anterior mai mare.
  • O analiză a formei creierului a arătat că păsările preistorice, precum Ichthyornis, aveau un creier "de modă veche"; creierul său semăna mai mult cu creierul dinozaurilor decât cu creierul păsărilor din zilele noastre.

Atunci când asteroidul care o omorât dinozaurii s-a ciocnit cu Pământul, în urmă cu aproximativ 66 de milioane de ani, a declanșat o serie de evenimente oribile - unde de șoc, incendii, ploi acide, tsunami, erupții vulcanice și condiții asemănătoare unei ierni nucleare - care au ucis aproximativ 80% din toate speciile de animale. Dar, în mod misterios, unii dinozauri au supraviețuit: păsările.

De ce unele descendențe de păsări au rezistat, în timp ce altele au pierit? Noi cercetări asupra unui craniu de pasăre preistoric, bine conservat, sugerează că speciile de păsări care au supraviețuit cataclismului aveau creier anterior mai mare - regiunea frontală a creierului.

Deși nu este clar modul în care creierul anterior mai mare a ajutat păsările să supraviețuiască, deoarece el este responsabil pentru multe procese, probabil a avut de-a face cu plasticitatea comportamentală – păsările cu creierul anterior mai mare și-ar fi putut modifica, probabil, propriul comportament suficient de repede pentru a ține pasul cu cât de repede se schimbă mediul înconjurător, a declarat Chris Torres, cercetător principal al studiului, de la Fundația Națională de Știință a Heritage College of Osteopathic Medicine de la Universitatea Ohio.

Creierul păsărilor

Oasele păsărilor sunt delicate și rareori se fosilizează bine sau în trei dimensiuni, ceea ce înseamnă că oamenii de știință nu au putut studia bine cutiile craniene ale păsărilor preistorice - partea interioară a craniului în care se afla creierul. Dar acum câțiva ani, cercetătorii au descoperit, într-o formațiune de stâncă din Kansas, care datează de acum 87-82 de milioane de ani, o fosilă bine conservată, parțial 3D, a lui Ichthyornis, o pasăre străveche cu dinți, care a trăit în perioada Cretacicului.

Are un craniu aproape complet, ceea ce este incredibil de rar, atât pentru această specie în particular (Ichthyornis), cât și pentru fosilele de păsări în general, a spus Torres, care a făcut cercetările în calitate de doctorand la Departamentul de Biologie Integrativă de la Universitatea din Austin, Texas. Această nouă fosilă păstrează majoritatea oaselor care alcătuiesc craniul, oferindu-ne prima imagine completă asupra multora dintre aceste oase.

Așadar, Torres și colegii săi au folosit tomografia computerizată cu raze X (CT) pentru a reconstrui digital scheletul facial și structura creierului lui Ichthyornis. O analiză a formei creierului a arătat că păsările preistorice, precum Ichthyornis, aveau un creier "de modă veche"; creierul său semăna mai mult cu creierul dinozaurilor decât cu creierul păsărilor din zilele noastre.

Păsările de astăzi au un creier anterior enorm în comparație cu restul creierului lor, a spus Torres. Creierul anterior al păsărilor de astăzi este mare în comparație cu creierul anterior al păsărilor preistorice și al dinozaurilor care au trăit chiar înainte de extincția în masă de la sfârșitul Cretacicului. Având în vedere că Ichthyornis, o rudă foarte apropiată a păsărilor actuale, încă nu avea un creier anterior mare ca al păsărilor de astăzi, putem deduce că acele creiere mari au evoluat în strămoșul păsărilor din zilele noastre, a scris Torres.

Poate că acest creier anterior mare a oferit strămoșului păsărilor un avantaj evolutiv care l-a ajutat să supraviețuiască schimbărilor climatice globale catastrofale care au avut loc, probabil, în timpul acelei extincții în masă, ceea ce ajută la a explica de ce doar păsările, și nu orice alte tipuri de dinozauri, au reușit să supraviețuiască, a spus Torres.

Cu toate acestea, creierul lui Ichthyornis avea o trăsătură surprinzătoare: un hiperpallium. Această structură, cunoscută anterior doar la la păsările care au trăit după extincția în masă, este considerată a fi un centru de procesare vizuală și senzorială, care joacă un rol în zbor. Descoperirea unui hiperpallium la o pasăre din Mezozoic dezvăluie că creierele păsărilor preistorice erau mai complexe decât se credea anterior.

Analiza structurii creierului arată că creierul păsărilor nu a evoluat într-o progresie ordonată în timp, ci s-a dezvoltat ca un mozaic complex de structuri cerebrale. Nu este o progresie liniară clară a faptului că totul devine mai complex sau mai bine adaptat, a spus Jack Tseng, profesor asistent de paleontologie a vertebratelor la Universitatea Berkeley din California și asistent curator la muzeul de paleontologie al universității, care nu a fost implicat în acest studiu. Există, de fapt, fragmente care au fost adăugate de-a lungul timpului, [în] combinații diferite.

Source Sursa: livescience.com