Climatul umed din Triasic, prietenos cu dinozaurii

Ilustrație Triasic
În timpul perioadei ploioase de 2 milioane de ani din Triasicul târziu, cunoscută sub denumirea de Episodul Pluvial Carnian (în ilustrație), dinozaurii au început să crească, să se diversifice și să domine. | Ilustrație: DAVIDE BONADONNA
  • În timpul perioadei ploioase de 2 milioane de ani din Triasicul târziu, cunoscută sub denumirea de Episodul Pluvial Carnian, dinozaurii au început să crească, să se diversifice și să domine.
  • Dovezile arată că Episodul Pluvial Carnian a fost format, de fapt, din patru perioade distincte de schimbări semnificative de mediu - fiecare declanșată de erupții vulcanice masive, care au aruncat în atmosferă cantități uriașe de dioxid de carbon.

Cele mai mari fiare care au umblat vreodată pe Pământ au avut începuturi umile. Primii dinozauri aveau dimensiunea unei pisici, pândind din umbră, doar așteptându-și momentul. Acesta a venit când patru impulsuri majore de activitate vulcanică au schimbat clima într-o clipită geologică, provocând o perioadă ploioasă de 2 milioane de ani, care a coincis cu creșterea și dominația dinozaurilor, sugerează un nou studiu.

Indiciile găsite în sedimentele îngropate adânc sub un bazin lacustru preistoric din China leagă erupțiile vulcanice de schimbările climatice și de mediu care au creat o oază fierbinte și umedă în mijlocul perioadei triasice fierbinți și uscate, relatează cercetătorii. În această perioadă ploioasă, scurtă din punct de vedere geologic, din urmă cu 234 milioane până la 232 milioane de ani, denumită Episodul Pluvial Carnian, dinozaurii au început să evolueze către creaturile terifiante și diverse care vor domina planeta în cele 166 milioane de ani ce au urmat.

Cercetările anterioare au constatat creșterea temperaturilor globale, a umidității și a precipitațiilor în această perioadă de timp, precum și o schimbare a vieții terestre și marine. Dar acestor studii le-au lipsit detaliile privind cauzele acestor modificări, spune Jason Hilton, paleobotanist la Universitatea din Birmingham, Anglia.

Așadar, Hilton și colegii săi au început să caute răspunsuri într-un sediment lung de câteva sute de metri, extras din bazinul Jiyuan. Acesta conținea patru straturi distincte de sedimente care includeau cenușă vulcanică, pe care echipa a datat-o între 234 milioane și 232 milioane de ani în urmă, potrivindu-se cu perioada Episodului Pluvial Carnian. În aceste straturi, echipa a găsit, de asemenea, mercur, un indicator pentru erupțiile vulcanice. Mercurul a ajuns în lac din poluarea atmosferică, cenușa vulcanică și, de asemenea, a fost spălat din solul înconjurător, care avea niveluri ridicate de mercur provenite de la vulcanism, spune Hilton.

Alte dovezi ale legăturii dintre vulcanism și schimbarea mediului în timpul Episodului Pluvial Carnian au provenit din straturile corespunzătoare de sediment care arătau diferite tipuri de carbon, indicând patru degajări masive de dioxid de carbon în atmosferă. În cele din urmă, microfosilele și polenul s-au schimbat în cadrul aceleași secțiuni de sediment, de la specii care preferă climatul mai uscat la cele care tind să crească în climă caldă și umedă.

Istoria reconstituită sugerează că erupțiile vulcanice au injectat cantități uriașe de dioxid de carbon în atmosferă, spune coautorul studiului, Jacopo Dal Corso, geolog la Universitatea din Leeds, Anglia. Acest lucru a crescut temperaturile și a intensificat ciclul hidrologic, sporind precipitațiile și scurgerile în lacuri, spune cercetătorul. În același timp, plantele terestre au evoluat, devenind predominantă flora iubitoare de umiditate. Pe măsură ce ploile au creat medii umede, broaștele țestoase, amfibienii mari numiți metopozauride - și dinozaurii - au început să prospere.

Împreună, toate aceste dovezi arată că Episodul Pluvial Carnian a fost format, de fapt, din patru perioade distincte de schimbări semnificative de mediu - fiecare declanșată de erupții vulcanice masive, spune Dal Corso.

Datele din analiza mercurului și carbonului sugerează că creșterea concentrației de mercur provine dintr-o sursă majoră de vulcanism, care era capabilă să aibă un impact asupra ciclului global al carbonului, mai degrabă decât erupții locale, scrie echipa. Acest vulcanism a provenit, probabil, de la erupția Marii Provincii Magmatice Wrangellia, situată unde astăzi se află Columbia Britanică și Alaska. Dacă acest fapt se adeverește, înseamnă că erupțiile din Wrangellia a avut un caracter ciclic, nefiind vorba de o erupție susținută.

Această lucrare este prima în care datele despre izotopii de mercur și carbon sunt atât de bine corelate în cadrul Episodului Pluvial Carnian, spune Andrea Marzoli, petrolog la Universitatea din Padova, Italia, care a studiat Wrangellia, dar nu a fost implicat în această cercetare. Autorii aduc un argument solid în favoarea ciclurilor globale ale schimbărilor climatice induse de vulcani. Cu toate acestea, notează Marzoli, legătura cu Wrangellia este încă slabă, pur și simplu pentru că nu cunoaștem vârsta acesteia.

Alastair Ruffell, geolog criminalist la Universitatea Queen’s din Belfast, Irlanda, care nu a fost implicat în acest studiu, este de acord, spunând că ar dori să vadă mai multe dovezi cauză-efect între Wrangellia și schimbările de mediu. Acest studiu oferă unele dintre cele mai bune indicii și date din surse terestre, dar sunt necesare mai multe înregistrări terestre ale Episodului Pluvial Carnian, spune cercetătorul, pentru a înțelege cum arăta acest lucru de fapt pe teren.

Schimbările climatice au marcat un punct de cotitură pentru viață care nu s-a putut adapta, iar acele grupuri au dispărut. Animale precum dinozaurii și plante precum cicadele, spune Ruffell, se aflau în așteptare pentru a profita de ocazie. Un ciclu similar de activitate vulcanică și schimbare a mediului, care a început acum aproximativ 184 de milioane de ani, ar fi putut deschide calea către dominația celor mai mari dinozauri, sauropodele cu gât lung.

Source Sursa: sciencenews.org